Skip to content

הפילהרמונית חוגגת שבעים לזובין מהטה

11 באפריל 2006

מתוך "גלובס", 11.4.2006

 

קונצרט גאלה לכבוד יום ההולדת ה- 70 לזובין מהטה. היכל התרבות, ת"א. 10.4.

הרבה מאד מבכירי המשק באו לחגוג יומולדת 70 עם המנצח הניצחי של הפילהרמונית, שסוגר השנה 45 שנות עבודה משותפת עם התזמורת. רשימה חלקית מאד של האורחים כוללת את הנשיא קצב, שר החינוך שטרית, שמעון פרס, הנגיד פישר, סמי עופר, אלי הורוביץ, ואפילו סופיה לורן. לצידם היו גם הרבה "סתם" אורחים שבאו להשתתף בחגיגה, והאולם היה מפוצץ. אלא שמהטה, איש חם ולבבי, נמצא בפאזה בחיים שבה הרבה יותר מעניין אותו לתת מאשר לקבל. זוהי מן הסתם הסיבה שבגללה צירף לחגיגה את תזמורת בית הספר למוסיקה ע"ש בוכמן-מהטה, ואפילו נתן לה לפתוח את הערב (עם הפתיחה "אוברון" של ובר). ולמרות שמדובר ביומולדת למנצח, חלק מהערב אפילו הוקדש למתן מילגות לתלמידים מצטיינים.
תזמורת הסטודנטים, שהיא ה"בייבי" של מהטה בשנתיים האחרונות, זכתה לכבוד נוסף: חבריה הצעירים זכו לנגן את תפקידי הסולו ביצירה המסיימת, "הסימפוניה הפנטסטית" של ברליוז. נגינת הסימפוניה הזו היתה מחזה מרשים באופן כללי. על הבמה ישבו 200 נגנים, כשהצעירים בשחור ונגני הפילהרמונית במה שנראה כמו חלוק קצבים לבן. מהטה הוליך את כולם לביצוע סוחף ומלא צבע, שהסולנים הצעירים מפתיעים באיכות וברגישות מוסיקלית גבוהות מאד. מדהים לראות איזו התקדמות חלה בתזמורת הסטודנטים הזו מאז קונצרט הגאלה הבינוני שנתנו בשנה שעברה. בקיצור, יש נחת.
עוד בקונצרט נוגן הקונצ'רטו מס' 5 של מוצרט לכינור ותזמורת, בנגינתו וניצוחו של פנחס צוקרמן. לטעמי, זה היה דווקא ביצוע די חלש: צוקרמן הפגין צליל מתקתק מדי ועמוס בויבראטו, ופרשנות מיושנת שלא הצליחה לתפוס את הרוח החיננית והשובבה של מוצרט. גם הובלת התזמורת לא היתה ראויה לשבחים מיוחדים. נקודת אור יחידה היתה בהפקת ה"פיאנו" (צלילים חלשים) שלו, בהם התגלתה טכניקה מזהירה וצליל יפה למדי.
לצד המוסיקה, נחתו על מהטה בערב הזה גם שלל תודות והפתעות. ההפתעה המוצלחת ביותר היתה סרט קצר ומרגש שערכה דליה מרוז, אשת יחסי הציבור של התזמורת. בקצב קליפי ובחיתוכים מהירים הצליחה מרוז להעביר כמה מהרגעים המרגשים ביותר של מהטה עם התזמורת, וגם קטעים אישיים שצולמו בבית הולדתו בהודו. במידה רבה, מהטה עשה עבורה עבודה קלה: לאיש הזה יש כל כך הרבה צ'ארם וקסם אישי, שברגע שהוא פותח את הפה הקהל מתמוגג. וכשהוא מדבר אידיש- תוצאה של שנות עבודה רבות עם נגנים יהודים ילידי אירופה- הקהל המקומי כבר נמס לגמרי.
והיה גם נאום של הנשיא קצב, שהיה אפילו יותר מביך מאשר הדמות שלו ב"ארץ נהדרת". הוא התחיל בעברית, ברצף הקלישאות המקובל שלו. כשהתייחס למהטה, אמר את אותם שלושה משפטים עשרים פעם. וכשעבר לאנגלית, זו היתה אנגלית מחפירה. קשה להאמין, אבל דמיינו שנשיא מדינת ישראל עומד מול 3000 איש וקורא מהדף את המשפט "We are love you". פעמיים. מביך זה לא מילה.

בסיכומו של דבר, יצא מהערב הזה מסר חד וברור: אחרי כמעט ארבעים שנה של ניהול מוסיקלי, לפילהרמונית והקהל שלה יש עדיין אהבה והערכה עצומות למהטה; וכמו כזה נראה, האהבה הזו הדדית לגמרי.

4 תגובות
  1. רונה permalink

    להחזיק את מוסד הנשיא, ומעניין גם למה אין בחינות כניסה מינימליות כמו שליטה באנגלית לתפקידים ציבורייםץ
    חוץ מזה יומולדת שמח למאסטרו

  2. לטעמי יש למוצרט כמה מאות יצירות שהן יותר טובות מהקונצ'רטים לכינור שלו.

  3. רומן permalink

    גם אנחנו זכינו להיות בארוע המרגש הזה.
    החמישי לכינור של מוצרט אכן איכזב, אבל הסיומת – ברליוז, כאשר על הבמה ארבעה נגני הקשה וארבעה נבלים – היתה מרשימה ביותר.

    לדעתי, החלק המביך בנאום של קצב (חוץ מwe are love you)
    היה העובדה שהוא התייחס 3 פעמים לסופיה לורן. אכן התלהבות רבה היתה באולם מנוכחותה, אבל תשומת לב כזו מהנשיא מהווה פרובינציאליות מתרפסת.

    פמליית הנשיא לא ראתה לנכון לפנות אחריה את הזבל וכרטיסי ההזמנה שלו (ומעטפות נוספות בשורת המכובדים) פשוט נזרקו על הרצפה – בושה וחרפה.

  4. רענן permalink

    אני דווקא הרגשתי שבגלל שהייתה הכפלה בכל התפקידים בברליוז, הקטעים הבובסטיים יצאו גסים מדי והקטעים האינטימיים היו, טוב לא אינטימיים, לא סוטו ווצ'ה, למצה ווצ'ה, פשוט שמאלץ. אני כן מסכים איתך שתזמורת הסטודנטים הייתה מרשימה, הם הרי נגנו את הפתיחה של וובר (יצירה שיטחית בעצמה) מאוד יפה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: