Skip to content

ראיון עם ג'ואן דורנמן, ראש הסדנה לאופרה ביפו

24 ביולי 2006

פורסם ב"גלובס", 24.7.2006

סדנת האופרה ביפו מגיעה השבוע לישורת האחרונה שלה: עד ה-5 באוגוסט יעלו בעיר קונצרטים ואופרות כמעט מדי ערב. הדמות שמזוהה עם הסדנה כבר עשרים שנה היא ג'ואן דורנמן, שהוכתרה בשנה שעברה בתואר "מדריכת הקול הטובה ביותר" ע"י המגזין האמריקאי המקצועי "The Classical Singer". דורנמן, בהערכה זהירה, היא גם זו שאחראית לכך ששורה ארוכה של זמרים ישראלים מופיעים כיום על במות האופרה בעולם.

לראות אותה בעבודה זו חוויה. בכיתות האומן הפתוחות לקהל, שהסתיימו השבוע, היא נותנת לזמר/ת לשיר אריה מסוימת עד סופה. אחר כך היא לוקחת את ידו, מחייכת, מאבחנת את הבעיה המרכזית, ונותנת לו לשיר שוב. השיפור, בדרך כלל, מיידי ודרמטי. לקהל מבחוץ זה נראה כמעט כמו קסם.

ישראל נראית כיום בעולם כמו אחד המקומות האחרונים שכדאי להיות בו, אבל איש מ- 43 התלמידים שהגיעו לסדנה מחו"ל לא חזר הביתה. דורנמן כמובן שמחה על כך, אבל לא מנסה לשחק את הגיבורה. "אני דואגת מאד לתלמידים ולמורים", היא אומרת בראיון שקיימנו השבוע. "אין ספק שהמצב כאן מתוח, וברור שהתלמידים מקבלים שיחות מודאגות מהבית. אבל העובדה היא שהם מעדיפים את ההזדמנות שניתנת להם כאן. הם עבדו קשה להגיע לסדנה, וכעת לומדים ומקבלים כל כך הרבה עד שיש להם תמריץ חזק להישאר. אם הייתי רואה שלמישהו ממש קשה, הייתי מאיצה בו לעזוב".

משרתה הקבועה של דורנמן היא ב"מטרופוליטן אופרה" של ניו-יורק, שם היא משמשת כמדריכה קולית. "מהות התפקיד היא הכנת הזמרים לעבודה עם המנצח", היא מסבירה. "יש אתיקה מוסיקלית, וקל לוותר עליה: לשיר לא בדיוק בקצב, או לא בדיוק בהיגוי הנכון. לזמר שיגיע למנצח עם טעויות כאלו אין סיכוי. לכן, כל כך חשוב להפגיש זמרים צעירים עם מנצחים ומדריכים ברמה בינלאומית. וזה בדיוק מה שאנחנו עושים פה".

בשל בעיות תקציב, עיקר העבודה בסדנה נעשה עם פסנתר בלבד, ללא תזמורת. "קשה למצוא מנצחים טובים שיהיו מוכנים לעבוד ללא תזמורת, ולכן אני כל כך גאה שהצלחנו לגייס אנשים כמו פול נדלר", היא אומרת. "עבודה עם מנצחים מסוגו יכולה לתת לתלמיד הרגשה איך זה לעבוד עם מנצח גדול. נדלר עובד איתם ממש כאילו היו באופרה אמיתית".
דורנמן נותנת רשימה ארוכה של זמרים ישראלים וזרים בוגרי הסדנה, שמנהלים כעת קריירה בינלאומית בכל העולם. חלקם, כפי שניתן לראות במסדרון, ממשיכים לבוא אליה גם היום. היא מסבירה שהנטוורקינג הוא אחד הדברים החשובים ביותר שהסדנה מעניקה לתלמידיה. "האויב הגדול ביותר של קריירה בינלאומית זו הבדידות", היא אומרת. "ואם אתה מגיע למקום בו אתה מכיר מישהו שלמד איתך בסדנה, מצבך הרבה יותר טוב. פתאום יש עם מי לדבר, עם מי לאכול, עם מי לצאת, ומי שיתן תמיכה ועידוד". לדבריה, הישראלים בולטים במיוחד בקטע החברתי. "רק השבוע באה אלי תלמידה מחו"ל שסיפרה שהזמינו אותה לשבת, ושאלה אותי בלחש מה זה שבת".

השבוע התחיל בסדנא השלב האחרון, של הקונצרטים והאופרות. האופרות, שיועלו כמעט מדי ערב החל ממוצ"ש הקרוב, מועלות בבימוי מינימלי ובליווי פסנתר. "אנחנו לא יכולים ולא רוצים להוציא כסף על תלבושות, בימוי ותפאורה", אומרת דורנמן."זה חלק נהדר מעולם האופרה והבמאים אמנם מאד יצירתיים, אבל השירה והמשחק הרבה יותר חשובים לנו". בעיה נוספת שגורר התקציב הזעום היא היעדר כתוביות תרגום, מה שמחייב את הקהל להסתפק בדף אחד ובו תמצית העלילה. למי שבא להופעות מומלץ מאד להצטייד במילים מהבית. "הקהל כאן יודע שהוא לא בא להופעה מקצועית", היא מדגישה. "הרוח בסדנה היא יותר של גילוי: אנשים באים כל שנה, ומלווים את השינויים שחלו אצל הזמרים. הקהל פה יודע שמדובר בסופו של דבר בתלמידים ומפרגן להם, ולכן הם מרגישים הרבה ביטחון. זו גם הסיבה שבדרך כלל אנחנו לא מזמינים ביקורת. אני לא רוצה שקריירה של מישהו תיפגע רק בגלל שהתנסה במשהו חדש".

אחת מהסוגיות הקבועות המלוות את הסדנה היא סוגית המימון. "אנחנו עובדים כל הזמן על הקצה מבחינה כלכלית", היא אומרת. "יש לנו שלוש מטרות עיקריות לעתיד: ראשית, לתת מילגה לכל הזמרים, ולא רק לשני שלישים מהם כמו היום. שנית, אנחנו מעוניינים לצלם את הפקות האופרות ברמה מקצועית, כדי להפיץ בעולם. זו הדרך היעילה ביותר לפתור את הבעיה שאף אחד לא רואה אותן כיוון שהן מתקיימות בישראל. שלישית, חשוב לנו לארגן כתוביות תרגום עבור הקהל. הכל עניין של כסף".

ואיך הזמרים הישראלים בהשוואה לעמיתיהם בעולם?
"פעם אפשר היה לזהות זמר ישראלי בקלות, ולא לחיוב", אומרת דורנמן. "מה שנפלא הוא שהיום כבר אי אפשר לזהות. יש כאן זמרים מדהימים".

סדנת האופרה מקיימת קונצרטים ואופרות עד ה- 5 באוגוסט. האירועים מתקיימים במרכז המוסיקה, רח' שארית ישראל 10, יפו.

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: