Skip to content

יום הולדת להרברט פון קראיאן

5 באפריל 2007
היום (5 באפריל) מציין עולם המוזיקה 99 שנים להולדתו של המנצח האוסטרי הרברט פון קראיאן (Karajan), אחד מהמנצחים החשובים של המאה העשרים. קראיאן נולד בזלצבורג ב-1908, והתחיל את דרכו המוזיקלית כפסנתרן. בגיל 21 הופיע לראשונה כמנצח, והתפרסם בעיקר בזכות הופעותיו והקלטותיו עם התזמורת הפילהרמונית של ברלין אותה ניהל עד מותו ב-1989. הוא היה חבר במפלגה הנאצית, ולכן לא הוזמן מעולם לנצח בארץ ועד היום לא מושמע ב"קול המוסיקה".
קראיאן השאיר אחריו מורשת עצומה של הקלטות. הקלטות הוידאו שלו מעניינות במיוחד, שכן הן מייצגות אסתטיקה יחודית. קראיאן המגלומן היה גם הבמאי של ההפקות, ולכן המצלמה מתמקדת בעיקר בו. בהקלטות עם תזמורת הבית שלו, הפילהרמונית של ברלין, עיניו בדרך כלל עצומות לגמרי, והוא משדר מעין חווית ניצוח מיסטית דרך שפת גוף בלבד. מאפיין אסתטי נוסף הוא שהמצלמה כמעט ולא מתמקדת בפניהם של הנגנים. ההעדפה הברורה היא לצלם אותם מהצד, בשורות, כך שיראו כמו חיילים במסדר ולא כמו אינדיבידואלים עם אישיות. היחיד שיש לו אישיות הוא המנצח, המנהיג, והוא זה שמוליך את הקבוצה כולה. חבר במפלגה הנאצית כבר אמרנו?
ה-DVD המייצגים ביותר את תפיסת האסתטיקה של קראיאן הם אלו עם הסימפוניות של בטהובן, אותן הקליט עבור חברת האם שלו, "דויטשה גרמופון". בזמנו הן יצאו על קלטות וידאו, ובשנים האחרונות הועלו כולן על DVD. הן נעשו ברובן בשנות השבעים, כשקראיאן היה בשיא הפופולאריות. המוזיקה הדרמטית של בטהובן מאפשרת לו להפגין את שיא ה"גרמניות" שלו, והתוצאה מעניינת מאד לצפיה. גם איכות התמונה של סדרת הסימפוניות של בטהובן טובה מאד, באופן יחסי. עם זאת, האסתטיקה הקראיאנית נראית לעיתים כמעט פשיסטית, וכדאי לזכור שפולחן האישיות הזה לא תמיד עומד בקנה אחד עם טעם טוב.
מעניין להשוות את הקלטות ה- DVD של קראיאן עם הפילהרמונית של ברלין לאלו עם הפילהרמונית של וינה, שמופיעות בעיקר בחברת "סוני". אלו הקלטות משנות השמונים, בהן קראיאן כבר נראה יותר מבוגר. עבור הנגנים של וינה הוא רק אורח, ולכן הוא לא מרשה לעצמו לנצח בעיניים סגורות. טכניקת הניצוח זהה, אבל כאן אפשר סוף-סוף לראות גם את העיניים שלו – עיני תכלת-פלדה, כמובן. בין היצירות המופיעות בקטלוג של "סוני" אפשר למצוא את הסימפוניה השישית של צ'ייקובסקי, את "רקויאם גרמני" של ברהמס (ביצוע יפה מ-1985), את האופרה "דון ג'ובאני" של מוצרט ועוד. הביצוע ל"דון ג'ובאני", לטעמי, מייצג הרבה ממה שרע אצל קראיאן: זהו ביצוע מיושן, כבד ולא זורם, שמדגים היטב את העובדה שהוא הרבה יותר חזק ברפרטואר הרומנטי מאשר בקלאסי.
היום, בעידן המנצחים הדמוקרטיים, הגישה הדיקטטורית של קראיאן לא היתה עוברת באף תזמורת מערבית, ואף מנצח לא היה מעז לבחור אסתטיקת צילום כל כך בוטה. ההקלטות של קראיאן מאפשרות הצצה מרתקת לגישה שחלפה מן העולם, ולאיש שהלך עם הגישה הזו עד הסוף.
6 תגובות
  1. איל בראון permalink

    אתה קצת מכליל.
    נכון כי הרבה מההקלטות של קראיין היו מה שניתן לכנות "טייס אוטומטי", אולם לכנות באופן גורף את מפעל הקלטותיו כ"חלף מהעולם" הוא הגזמה. יש לקראיין לא מעט הקלטות פנטסטיות שגם עוד שנים רבות ייחשבו להקלטות מופת: רוב הקלטות ריכרד שטראוס, הרבה הקלטות ברוקנר, הרבה מאוד הקלטות אופראיות, בעיקר פוצ'יני וואגנר, וגם סתם יצירות גדולות שזכו לביצועים גדולים תחת ידיו למרות שהמלחינים הללו לא נחשבו לתחום החזק שלו: סימפוניות 2,3 של הונגר, החמישית של פרוקופייב , העשירית של שוסטקוביץ'. המון הקלטות נפלאות. נכון, הוא חזר שלא לצורך יותר מדי פעמים על ברהמס, בטהובן ועוד יצירות מתחום הרפרטואר הסימפוני המרכזי, סרטי הוידאו שלו הם אכן ארכאיים- אולם למרות הכל- הוא אחד המנצחים הגדולים אי פעם- וכמו רובם, היו לא גם נפילות לא מעטות.

  2. זה כלל לא מה שטענתי. התייחסתי אך ורק להקלטות הוידאו ולאסטיקת הצילום היחודית שלהן. זה לא אומר שום דבר רע על הקלטות אודיו, והאמת היא שגם חלק מהקלטות הוידאו מרשימות מאד אם מתגברים על אופי הבימוי.

  3. אפרופו הרקוויאם הגרמני, האם תוכל להמליץ על ביצוע, בדיסקים או בדיוידי?

  4. עומר שומרוני permalink

    יש שני ביצועי אודיו מיוחדים לרקויאם- זה של הרווחה (Herreweghe), שהוא מעודן יחסית, וזה של קלמפרר, שהולך יותר לכיוון הקולוסאלי. יש גם רבים נוספים יפים, אבל שני אלו מספקים אותי בדרך כלל.

  5. שמואל permalink

    ישנו הביצוע השמימי של אויגן יוכום עם התיזמורת הסימפונית של לונדון מ1985
    תקליטור בהוצאת EMI

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: