Skip to content

אז מה קורה עם היכל התרבות?

14 באפריל 2008

היכל התרבות בתל-אביב, ביתה של התזמורת הפילהרמונית הישראלית, נמצא בשנים האחרונות במצב מחפיר. כל מי שביקר באולם לאחרונה מכיר היטב את הבעיות: כסאות צפופים, במה סמרטוטית, היעדר תאי שירותים מספקים, ברזים מטפטפים, רצפה מכוערת ועוד ועוד. הקהל אינו מודע לכך, אבל מצבם של אחורי הקלעים מזעזע עוד יותר. בעיה נפרדת היא בעיית האקוסטיקה: יש באולם מקומות מהם שומעים מצוין, אבל יש בו גם "בורות אקוסטיים" מהם קשה מאד לשמוע בצורה איכותית. על חניה אין בכלל מה לדבר, עקב קדחת השיפוצים המטורפת מסביב להיכל. יש משהו כמעט סוריאליסטי בכך שמסביבו של ההיכל הכל עובר תהליכים של חפירה ושיפוצים, ואילו בהיכל עצמו איש לא נוגע.

על זה שצריך לשפץ כולם מסכימים. אנשי הפילהרמונית מתים כבר שישפצו את הבית המתפרק שלהם, וגם העירייה תומכת. הבעיה היא שתכנית השיפוצים הגדולה של ההיכל, שיועדה להיות מיושמת כבר מזמן, נדחתה כידוע על ידי הועדה המחוזית. העובדה הזו שמה את שיפוץ ההיכל בחזרה בנקודת האפס, לאחר שלפי הערכות הוצאו עליה שני מיליון שקלים שירדו לטימיון. שנה לפני חגיגות המאה לעיר תל-אביב, כבר ברור לגמרי שהיכל התרבות לא יהיה אחד מהבניינים שייהנו ממתיחת פנים לכבוד יום ההולדת. "אנחנו נמצאים שוב בשלב מקדמי", אומר יהושע פסטרנק, יו"ר ההנהלה של התזמורת הפילהרמונית. "הועדה המחוזית פסלה את תכנית השיפוץ הגדול של ההיכל, ולכן אנחנו שוב עושים צעדים ראשונים בנוגע לתכנית שיפוץ חדשה".

פסטרנק נשמע היום הרבה יותר זהיר מאשר נשמעו עמיתיו לפני מספר שנים. אז, היו אנשי הנהלת התזמורת בטוחים שיצליחו להעביר את תכנית השיפוץ הגדולה והשאפתנית. במסיבת העיתונאים שנערכה אז השתתף גם זובין מהטה, מנהלה המוזיקלי של התזמורת, שהציג עמדה נחרצת בדבר הצורך בשיפוץ. מהטה אמר אז את מה שנכון גם היום: האולם אינו עומד בשום סטנדרט אקוסטי ביחס לאולמות אחרים בעולם, והשיפוץ מחויב המציאות. לדבריו, בסיורים שעורכת התזמורת בחו"ל היא מנגנת באולמות הטובים ביותר שיש, ולכן נשמעת הרבה יותר טוב דווקא בחוץ ולא בביתה שלה.

אבל כוונות טובות לחוד ומציאות לחוד. התכנית היתה אולי מוצלחת על הנייר, אבל לא נעשתה בתיאום עם גורמי השימור המתאימים. והמכה לא איחרה לבוא: תומכי השימור נתנו לפילהרמונית שיעור שאי אפשר לשכוח, וביטלו את התכנית לחלוטין. כעת הדיון הוא על עניינים מינוריים בהרבה, ותוך התחשבות גדולה וזהירה באנשי השימור. הצעד הראשון לפי יו"ר הנהלת התזמורת, יהושע פסטרנק, הוא לטפל בסוגיית האקוסטיקה של האולם. "הגענו להסכמה עם עיריית ת"א על מומחה לאקוסטיקה, שיתווה את התכנית שתאפשר יציאה מחודשת לדרך", הוא אומר. שמו של המומחה הוא יסוהישה טויוטה (Yasuhisa Toyota), איש חברת "נגאטה אקוסטיקס" (Nagata Acoustics) בטוקיו. טויוטה היה אחראי בין השאר לתכנון האקוסטי של ה"דיסני הול" בלוס אנג'לס, שנחשב לאחד האולמות עם האקוסטיקה הטובה בעולם. לדברי פסטרנק, העניינים כרגע נמצאים בשלב של חילופי דעות בין התזמורת לבין טויוטה. "הוא צריך לחזור אלינו עם תכנית, ואנו צריכים להגיב עליה", אומר פסטרנק. "ואז, התכנית תצטרך לזכות בהסכמת אנשי השימור כדי שנלך יחד בחזית רחבה. אנו רוצים להשיג הסכמה כבר בשלב הגיבוש של התכנית".

אין ספק שהפילהרמונית למדה מהניסיון. לפני מספר שנים, כשנעשתה תכנית השיפוץ הגדולה, הכל נעשה באופן חד-צדדי וללא שיתוף אנשי השימור. כעת הולכת התזמורת עקב בצד אגודל, ומתייחסת לנושא השימור בעדיפות גבוהה. מכאן נגזרות בשורות רעות מאד עבור קהל התזמורת, שקיווה לשיפור מהיר בבעיות הבוערות של האולם. "עד שתאושר התכנית – אנחנו לא נוגעים באולם", פוסק פסטרנק. "העניינים היחידים שמטפלים בהם נוגעים לשיפורי בטיחות. לדוגמא, הותקנו אביזרי בטיחות כדי להתאים לדרישות מכבי האש. אבל דברים שסובלים מבלאי לא מטופלים, כי אנחנו מחכים לשיפוץ. אנחנו יכולים רק לקוות שהם לא יחכו הרבה זמן".

אם אתם מחפשים למי להפנות אצבע מאשימה בשאלה "למה העסק לא זז", הרי שאין כל כך למי. לכולם, כאמור, יש כוונות טובות. אפילו לעירייה. "מצבו של היכל התרבות, המשמש כביתה של התזמורת הפילהרמונית, בכי רע ואינו מכבד את הפעילות התרבותית החשובה המתקיימת בו", נמסר מעיריית תל אביב-יפו בתגובה לפניית "גלובס". "התזמורת והעירייה קידמו תכנית משותפת לשיקום ההיכל, אולם הדבר, כידוע, לא הסתייע. מאחר שמצבו של ההיכל הולך ומדרדר, החליטו שני הגופים, מתוך אחריות משותפת, לבדוק האם קיימת היתכנות לנושא האקוסטיקה בלי לשנות את צורתו של היכל התרבות. הבדיקה מתקיימת בחודשים אלה ועל פי תוצאותיה יוחלט כיצד להתקדם".

מהעירייה נמסר כי לוח הזמנים להתקדמות תלוי בלוחות הזמנים של מספר גורמים שחלקם בעלי התחייבויות בינלאומיות, ולכן לא ניתן כעת לקבוע מועדים סופיים. לדברי דוברות העירייה, עדיין לא ברורה העלות הסופית של השיפוץ: אושרה לו מסגרת של 280 אלף שקלים, ובשלב זה מדובר בהוצאה של כמה עשרות אלפי שקלים. בדיקת ההיתכנות כוללת לדברי העירייה בדיקה של שיפוץ פנימי כולל, מה שמלמד שהם מכירים היטב את הבעיות.

האדריכל אמנון רכטר, בנו של מתכנן האולם יעקב רכטר, היה אחד המתנגדים הגדולים לתכנית השיפוץ הקודמת. "להגיד שמצב האולם גרוע זה האנדרסטיימנט של השנה", הוא אומר. "ברור שהאולם צריך שיפוץ. אבל תומכי התכנית הגדולה דיברו על שינוי מהותי, שכלל גם שינוי של החזיתות. התכנית הזו היתה זרה לאמנת אונסק"ו ולערכי השימור של העיר הלבנה, וטוב מאד שבוטלה".

לדברי רכטר, הוא תיכנן שיפוץ של האולם כבר בתחילת העשור הנוכחי, אך פוטר בשלב מתקדם ע"י עיריית ת"א וקרן ת"א לתרבות. "מה שתיכננתי אז היה שיפוץ רציני, שכלל שיפור של כל מה שצריך בהיכל בלי שום שינויים מבחוץ. אבל מאז שפוטרתי אינני מעורב בעניין בשום צורה".

ומה עמדתך לגבי הליך שיפוץ חדש, אם וכאשר יתוכנן?
"אני לא יודע מה מתכננים כרגע, ובכל מקרה אני לא רוצה ולא יכול לשים מקלות בגלגלים של תהליך שיפוץ. אני מעוניין בטובת הבניין ורוצה לתרום לה. אני מצפה שיפנו אלי להיות חלק מהתהליך, כיוון שכבר עבדתי על תכניות שיפוץ של הבניין ויש לי עליו תכניות מקוריות וידע. אבל אין לי זכות יחודית להטיל וטו על תכניות עתידיות ואין לי מעמד יחודי בגלל שאני בנו של המתכנן. זו זכות של הציבור לדאוג למונומנטים ההיסטוריים שלו. אני רק מאחל למי שיבוא לשפץ שיבוא לבניין מתוך אהבה, וישמור לא רק על המעטפת אלא גם על החללים הפנימיים. מבחינה אדריכלית זה ניתן בהחלט".

והיכן הדברים עומדים כיום? כפי שזה נראה, לא במקום מתקדם במיוחד. טויוטה, מומחה האקוסטיקה, עדיין לא הגיש את הדו"ח. בכל מקרה, הדו"ח לא מוגש כתכתיב אלא כהמלצה, ממנה ימשיך דיאלוג בינו לבין התזמורת. "השיקול המרכזי הוא השגת שיפור אקוסטי תוך שימור צורת האולם", אומר יהושע פסטרנק מהנהלת פילהרמונית. "הכוונה היא לשפץ את האולם ואת אחורי הקלעים. בחזית האולם ובמעטפת לא יגעו. גם בתוך האולם תישאר צורת המניפה. נתוני הפתיחה ישארו".

מה מונע כרגע את המשך ההתקדמות?
"כרגע אין שום בעיה משפטית שמעכבת את השיפוץ. אבל כדי לקדם את ההליך כך שיעבור ללא התנגדויות אנחנו מנסים לגבש מלכתחילה תכנית מוסכמת יחד עם אנשי השימור, כדי למנוע מראש מאבקים. מי שנכווה ברותחין נזהר בצוננין. לכן גם התהליך הרבה יותר זהיר ואיטי".

ומה לגבי טיפול בבעיות הבוערות? תוספת שירותים, טיפול בכסאות וכדומה?
"בכלל לא מדברים על זה בשלב זה. קודם כל אנחנו רוצים להתחיל עם הדברים ששנויים במחלוקת".

אנשים לא מודיעים לכם שיבטלו את המנוי בגלל מצב האולם?
"אנשים מתלוננים בעיקר על בעיית נגישות לאולם, אבל הם מבינים שבעיית הנגישות נובעת מהשיפוצים באיזור ואינה בשליטת התזמורת. בכל מקרה, לפי הידוע לי אין תופעה של ביטול מנויים בגלל מצב האולם".

לדברי פסטרנק, התחושה הרווחת בתזמורת היא של תיסכול. "רצינו להיות חלק מהשיפוץ של כל איזור ההיכל, וכעת מטפלים בכל השאר ורק בנו לא. זה כמו בפה, שבו מטפלים בכל השיניים מסביב ומשאירים שן אחת מוזנחת".

יש הערכת זמן לגבי מועד השיפוץ?
"לא ממש. כרגע אנחנו נמצאים בקשר עם מומחה האקוסטיקה, ובסוף הדיאלוג איתו נגיע למסקנה מה הכי כדאי לעשות לאור האילוצים. היינו רוצים שזה יקרה כמה שיותר מהר, אבל מדובר באיש עסוק שעובד במקביל בכמה מקומות. להערכתי תעבור לפחות שנה עד שהתכנית תגיע לשלב של גיבוש. לוח הזמנים המקורי של העירייה לאולם המשופץ היה סוף 2009, עם חגיגות המאה של העיר. אבל כבר אין סיכוי שזה יקרה".

פורסם ב"גלובס", 14.4.2008

2 תגובות
  1. ירושלמי permalink

    הבעיה האמיתית של הפלהרמונית אינה האקוסטיקה של היכל התרבות אלא הרפרטואר המשעמם והשמרני.קונצרטים נהדרים היו גם בהיכל ומאידך התזמורת אינה מצטיינת תמיד בנגינתה באולמות המשוכללים בחוץ לארץ(לפי הביקורות הקטלניות בניו יורק טיימס על התזמורת בקרנגי הול לפני שנה.) חבל שהמבקרים בארץ אינם מתרכזים יותר בנושא הרפרטואר כמו המבקרים הרציניים בחוץ לארץ.אפילו מבקרי הניו יורק טיימס מתפלאים על העדר מוסיקה ישראלית בתכניות הפלהרמונית.על השערוריה בהתעלמות מהמוסיקה הישראלית בקונצרטים החגיגיים ביום העצמאות הבא אין מה לומר.

  2. גלעד מוסינזון permalink

    ירושלמי יקר, אלו שני דברים שונים לגמרי. זה שהאולם מגעיל זה דבר אחד, ומה שמנגנים בו זה דבר שני. חוץ מזה אולי הסיבה שלא מנגנים מוזיקה ישראלית היא שאין יצירות סימפוניות ישראליות שהן באמת יפות? הרי שנינו יודעים בדיוק מה הקהל פה חושב על המוזיקה הישראלית, ובדרך כלל בצדק

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: