Skip to content

ראיון עם קונרד יונגהנל לקראת הופעת "קנטוס קלן" בישראל

2 ביוני 2009

פורסם ב"גלובס", 2.6.2009

קונרד יונגהנל. צילום: Wolf Nolting

עבור אוהבי מוזיקה מוקדמת, הופעתו הצפויה של ההרכב "קנטוס קלן" בפסטיבל ישראל היא סיבה למסיבה. ההרכב הגרמני נחשב לאחד הטובים בסוגו, בזכות הקלטות מעולות שהוציא לאורך השנים לרפרטואר הווקאלי של הבארוק הגרמני. לארץ יגיעו חברי ההרכב לקונצרט יחיד, שככל הנוגע לתחום הקלאסי צפוי להיות אירוע השיא של הפסטיבל. ההרכב אמנם הופיע בארץ בעבר (במסגרת הסידרה המנוחה "אותנטיקה"), אך מאז חלפו כבר כמה שנים טובות.

"זה באמת רק קונצרט אחד, אבל זה עדיף מכלום", צוחק קונרד יונגהנל (Junghaenel), מייסדו ומנהלו המוזיקלי של ההרכב, בשיחת טלפון מגרמניה. "ניסינו לתאם קונצרט בישראל כבר כמה פעמים בשנים האחרונות, ואנחנו שמחים שסוף סוף זה הסתדר".

מרגיש את הבארוק בבטן

בניגוד לתדמיתו כמוזיקאי כבד ראש, יונגהנל (56) מתגלה בשיחה כאיש חביב ותקשורתי להפליא. את השיחה הוא מנהל משטוטגרט, בה הוא מנצח בימים אלו על אופרה של הנדל בבית האופרה המקומי. "בתקופה האחרונה אני מנצח הרבה על אופרות", מפתיע מי שמזוהה בעיקר עם מוזיקה דתית. "מה שכן, אני מגביל את עצמי לאופרות מוקדמות. מוצרט וגלוק הם הגבול העליון, כיוון שהשפה שלהם דומה לזו תקופת הבארוק. את השפה הזו אני לא רק מבין, אלא גם מרגיש בגוף. מוזיקה מאוחרת יותר אני לא מרגיש, ולכן אני לא חושב שאני צריך לעשות אותה. אי אפשר להיות מומחה לכל דבר. על מה שאני לא מרגיש בבטן אני לא מנצח".

הדרך אל באך

למרות משיכתו לאופרה בשנים האחרונות, התכנית בארץ תוקדש למוזיקה בה רכש את עיקר פירסומו העולמי: יצירות מהבארוק הגרמני התיכון והמאוחר, פרי עטם של יוהאן סבסטיאן באך ומלחינים שקדמו לו כמו רוזנמילר, בוקסטהודה, ווקמן וברונס. בין היתר תבוצע בקונצרט יצירה נפלאה של מתיאס ווקמן ((Weckmann, המבוססת על התרגום הגרמני לקינת איכה ומבוצעת עם שני סולנים והרכב כלי. יונגהנל מבשר כי ממש לאחרונה הקליט ההרכב את היצירה, במסגרת דיסק שלם המוקדש למוזיקה של ווקמן.
"הרעיון בתכנית הוא להראות את הדרך אל באך", הוא אומר. "רוב האנשים מכירים את באך דרך המלחינים שבאו אחריו, כמו בטהובן, ברהמס או וגנר. אותי יותר עניין לראות לא לאן הוא הלך, אלא מאיפה בא. הרבה יותר קל להבין את הגאונות של באך כשמבינים את אלו שפעלו לפניו והשפיעו על הכתיבה שלו".

לקונצרט בארץ יגיעו חמישה סולנים, שישירו בליווי הרכב כלי מצומצם. היצירה המרכזית שתבוצע בקונצרט היא קנטטה 4 היפהפיה של באך, "ישו שכב בכבלי המוות". לדברי יונגהנל, הקנטטות של באך אינן מבוצעות מספיק באולמות הקונצרטים. "הן יפות לא פחות מהפסיונים, אבל לא מסתדרות בתכניות קונצרטים כיוון שהן קצרות. מארגני קונצרטים מעדיפים תמיד את האורטוריות או את המיסה הגדולה. הרבה יותר קשה למכור תכנית של קנטטות, וחבל".

הממשלה לא תומכת

הקונצרט בישראל אינו חלק מסיור, אלא קונצרט חד-פעמי. "מאד קשה לנו לעשות סיורים", הוא מפתיע, "כי אין לנו שום תמיכה מהממשלה. בצרפת, בלגיה ואנגליה יש להרכבים מוזיקליים תמיכה מסיבית מהממשלה, ולכן הם יכולים להציע קונצרטים במחירים נוחים וגם מרוויחים פי 2 ויותר. אצלנו זה לא כך. גרמניה אמנם מוציאה הכי הרבה כסף על מוזיקה קלאסית, אבל התמיכה היא רק בתזמורות סימפוניות ובבתי אופרה. ההרכבים הקטנים יותר לא מקבלים כלום. אנחנו חיים רק מקונצרטים, שמהם צריך לשלם גם למשרדים והנהלה שוטפת".

יונגהנל מספר שבעשר השנים הראשונות לקיומו של ההרכב עשה הכל לבד, פשוט בגלל שלא היה לו כסף לשלם לעוזרים. ככל שזה נשמע מפתיע יחסית למוניטין העצום של ההרכב, גם היום הוא מעסיק רק עוזרת אדמיניסטרטיבית אחת.

איך קורה מצב כזה?
"יש בגרמניה 70 בתי אופרה ו- 140 תזמורות סימפוניות. כולם זוכים לתמיכה מהרשויות. זה עולה המון כסף, ולקטנים לא נשאר. זה ממש לא משתלם להיות אנסמבל בארוק בגרמניה, כי צריך לעבוד הרבה יותר קשה. למרות זאת הזמרים והנגנים נשארים איתי לאורך שנים, כי הם אוהבים את ההרכב".

סולנים ולא מקהלה

אתה מבצע את המוזיקה של באך עם סולנים במקום מקהלה. לא עושים לך חיים קשים בגרמניה, עם המסורת המקהלתית שלה לביצועי באך?
"אתה מאד צודק עם האבחנה הזו לגבי הגרמנים, לצערי", צוחק יונגהנל. "כשהקמנו את ההרכב, הרעיון היה לבצע יצירות למקהלה עם זמר אחד בכל קול. זה מאד הצליח עם טלמאן ויתר המלחינים מהתקופה, אבל ברגע שנגענו בבאך התחילה בעיה. לבאך יש בגרמניה מעמד של קדושה, ואם אתה עושה אותו אחרת מהמקובל- זה מיד נראה חשוד. למזלנו, כבר היינו מספיק מבוססים מבחינת מוניטין כך שהיה 'מותר לנו' לעשות באך כמו שאנחנו מבינים. כיום, ההקלטה שלנו לקנטטות של באך היא הנמכרת ביותר בחברת 'הרמוניה מונדי', בה הקליטו גם פיליפ הרווגה ורנה יאקובס עם מקהלות. כיום מזמינים אותנו אפילו ל'פסטיבל באך' בלייפציג, מעוזה של המסורת הגרמנית".

הגישה שלך לביצוע עם סולנים במקום מקהלה נבעה ממחקר היסטורי, או רק מתפיסה ביצועית?
"אני מכיר היטב את המחקרים המוזיקולוגיים שנעשו בעניין הזה, אבל לא משם יצאתי. זו היתה יותר התפתחות טבעית. בהתחלה ביצענו מוזיקה מהבארוק המוקדם, כמו זו של יוהאן-הרמן שיין ותקופתו, ושם ברור שיש רק סולנים. בהמשך ההרכב התפתח והוסיף גם נגנים, ואז חשבנו- למה לא לבצע גם באך באותה צורה? הרי ככה הרב-קוליות של באך נשמעת הרבה יותר טוב מאשר עם מקהלה גדולה, כיוון שהמירקם שקוף והקולות השונים נשמעים הרבה יותר ברור. אז ניסינו, וגילינו שזה באמת עובד".

מה באך היה חושב לדעתך על האסכולות השונות שיש היום לביצוע היצירות שלו?
"אני חושב שהוא היה מרוצה בכל מקרה, כי הסטנדרט הביצועי היום הרבה יותר גבוה מאשר בזמנו. לדעתי אסור שתהיה דוקטרינה אחת. זה טוב שיש הרבה אפשרויות".

תנועת המוזיקה המוקדמת השפיעה לדעתך גם על ביצועי מוזיקה בכלל?
"בהחלט. פרקטיקת הביצוע עברה שינוי דרמטי בשלושים השנים האחרונות. אפילו תזמורות מודרניות, כמו הפילהרמונית של ברלין, מנגנות בצורה שונה לגמרי יחסית לתקופה של קראיאן לפני שלושים שנה. הגישה היום יותר חיה, תוססת וקשורה למקורות. המוזיקאים מבינים שלא צריך לשים רוטב שמנת על הכל, והביצועים נשמעים הרבה יותר מעודנים. אצלנו זה ברור מאליו, אבל זה קורה בהדרגה גם אצל התזמורות המודרניות".

קונרד יונגהנל ו"קנטוס קלן" יופיעו בפסטיבל ישראל ב-7 ביוני, בקונצרט יחיד באולם הקונצרטים ע"ש הנרי קראון בתיאטרון ירושלים. לפני הקונצרט יקיים יונגהנל שיחה עם הקהל (בשעה 19:00).

3 תגובות
  1. אהרן תמוז permalink

    הופתעתי מכך שהגרמנים מתקצבים רק תזמורות סימפוניות ובתי אופרות

    יש להוריד את הכובע בפני יונגהנל שהקליט את המזמורים לבתולה המבורכת של רוזנמילר וקנטטות של בוקסטהודה. באך עצמו עשה נסע של 300 ק"מ כדי לראות את בוקסטהודה.

    מעבר לבארוק הגרמני יש שתי הקלטות נפלאות של מונטוורדי

    המזמורים לבתולה המבורכת
    אוסף מדקיגלים

  2. יונתן אבידן permalink

    היה קונצרט מבריק, רק חבל שהם לא ביצעו שום באך (וחבל, קנטטה 4 היא מהאהובות עלי..)

  3. אליאב לביא permalink

    יש להם עוד הקלטות לדברים לא גרמניים… עכשיו הם הוציא דיסק של מזוקי (מצוקי?) שזה ברוק איטלקי די מוקדם. דווקא לא נפלתי מהכסא, אבל, הם עושים.

    ויונתן, גם אני ממש התלהבתי מהקונצרט אבל לי היה דווקא כיף שלא היה באך – זה ברמה ההצהרתית אומר, שהמוזיקה הזו שהם ניגנו היא מדהימה בפניי עצמה ולא צריך את באך שייסכם את הדברים. ברור שהיה נפלא לראות אותם גם בקנוצרט באך כלשהו אך במקרה הזה התאים לי לחלוטין הרפרטואר.

    זה לחלוטין קונצרט שאני אזכור עוד הרבה זמן.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: