Skip to content

ביקורת אופרה: "אירוסין במנזר" באופרה הישראלית

10 במאי 2010

פורסם ב"גלובס", 13.5.2010

צילום: ו. לפין

זהו ביקורו הראשון של בית האופרה על שם סטניסלבסקי ממוסקבה בישראל, ויש לקוות שלא האחרון. האופרה שנבחרה לביקור היא "אירוסין במנזר" של פרוקופייב, שמועלה בהפקה משותפת עם האופרה הישראלית. בית האופרה הרוסי מספק את המנצח, התפאורה, הבימוי, המקהלה והסולנים, ובית האופרה הישראלי מספק את התזמורת (הסימפונית ראשל"צ, בערב מוצלח מאד). התוצאה תוססת ומהנה, והאזהרה היחידה היא לשמרנים מושבעים שעשויים להיבהל מאופייה המודרני מעט של המוזיקה.

"אירוסין במנזר" היא מעין אופרת מצבים קומית משעשעת, עם עלילה מטופשת למדי וסוף טוב. הסיפור מתרחש בסוויליה ולכל הגיבורים יש שמות ספרדיים, אבל השירה היא כמובן ברוסית. האופרה מספרת את סיפורו של דון ז'רום, שרוצה להשיא את בתו לואיזה לסוחר דגים עשיר ומכוער בשם מנדוזה. לואיזה מצידה מאוהבת דווקא בדון אנטוניו, הצעיר אך העני. מי שכן מעוניינת במנדוזה, ורק בגלל כספו, היא ה"דואנה", האומנת של לואיזה. הזוג השלישי בסיפור הוא פרננדו, אחיה של לואיזה, ואהובתו קלרה. נשמע מסובך? דווקא לא נורא. לאחר שעתיים וארבעים דקות הכול מסתדר, וכל שלושת הזוגות המאושרים נישאים וחוגגים על הבמה.

פרוקופייב התחיל את העבודה על "אירוסין במנזר" בשנת 1940. במוזיקה אין כמעט מנגינות זכירות שאפשר לזמזם בדרך הביתה, ומה שכן נשאר ממנה היא חוויית קצב בלתי פוסק- מן "אומפה-אומפה" שנשאר בראש הרבה זמן. את ההיכרות הראשונה שלי עם היצירה עשיתי לפני מספר שנים דרך ביצוע DVD בניצוחו של ואלרי גרגייב, בו מככבת אנה נטרבקו בתפקיד לואיזה. זהו ביצוע מופתי, שמשלב בימוי פנטסטי וביצוע עילאי. ההשוואה בלתי נמנעת, ואפשר לסכם אותה כך: הביצוע של בית האופרה ע"ש סטניסלבסקי שונה למדי מזה של גרגייב, אבל משכנע בדרכו.

בית האופרה המוסקבאי הגיע לארץ עם שני צוותי זמרים, כולם "זמרי בית" ששמותיהם אינם אומרים לקהל הישראלי דבר. הצוות ששמענו במוצ"ש היה השני, וכל הזמרים שהשתתפו בו היו טובים מאד עד מעולים. במיוחד אהבתי את הזמרות הבנות, שהיו מצוינות. הזמרת בתפקיד לואיזה היתה מתוקה לגמרי, עם הופעה מקסימה ושירה בהירה ומדויקת. הזמרת בתפקיד האומנת הציגה קול יציב ויפה ומשחק משעשע, וזו בתפקיד קלרה נראתה ונשמעה נפלא. גם הבנים שרו ושיחקו היטב, במיוחד אלו בתפקיד דון ז'רום ומנדוזה. ההסתייגות היחידה הייתה מההופעה הבימתית של הזמר בתפקיד דון אנטוניו, שלא שיכנעה באמינות הזוגיות שלו עם לואיזה המקסימה. אבל זה היה עניין שולי לגמרי. עוד הבריקו המקהלה של בית האופרה המוסקבאי, ששרה ברמה גבוהה מאד, ותזמורת ראשל"צ שניגנה בגמישות וצבע ראויים לציון. התזמורת הזו עושה חייל בתקופה האחרונה, בעיקר כשעומד מולה מנצח שיודע מה הוא רוצה.

הבמה בהפקה מציגה תפאורה אחת ויחידה, שמבוססת על שורות של מאווררים לבנים התלויים מהתיקרה בקונסטלציות שונות. השינויים העיקריים לאורך האופרה נעשים בתאורה ובמיקום המאווררים, ופה ושם יש גם הברקות בימוי כמו דגם של מטוס שלוקח את האוהבים למחוז חפצם. בנוסף יש שימוש בשורה ארוכה של שחקנים ורקדנים בסגנון הקומדיה דל-ארטה, הפועלים במקביל לסולנים ה"אמיתיים". הבימוי די סטטי, אבל אינו משעמם תודות לחילופי התאורה ולתנועה הבלתי פוסקת של הסולנים והרקדנים.

לסיכום: מוזיקה מקפיצה (ומודרנית יחסית), תפאורה מעניינת, וביצוע ברמה גבוהה מאד. בהחלט ערב מהנה למי שמוכן להיחשף לרפרטואר לא שגרתי.

"אירוסין במנזר" מאת פרוקופייב. בית האופרה על-שם סטניסלבסקי ממוסקבה בשיתוף עם האופרה הישראלית. מנצח: וולף גורליק. בית האופרה, ת"א, 8.5.

From → Uncategorized

2 תגובות
  1. מזור זאב permalink

    עומר שלום!
    הייתי בהפקה של יום שישי ה7.5 ,הצוות הראשון- היה ניפלא ומאד נהנייתי מהאופרה המיוחדת הזאת, ובמיוחד התרשמתי מהמוסיקה הלירית (!?) דווקא של פרוקופייב בקטעי האהבה של הדמויות.הסולנים היו מצויינים כולל הדואטים והרביעיות, במיוחד אהבתי את דמותו של דון ג'רום שגולם בצורה קומית נפלאה.
    הDVD של גרגייב מעניין אותי מאד- אשמח לקבל יותר פרטים והפניות אינטרנט לביצוע המומלץ על ידך.
    בתודה וברכה
    זאב מזור

  2. שלום זאב,
    הביצוע של גרגייב יצא בחברת פיליפס. הוא מיובא לארץ באופן סדיר, כך שניתן להזמין אותו בחנויות.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: