Skip to content

העונה הבאה של התזמורות בארץ: סקירה משווה

23 במאי 2010

 

פורסם ב"גלובס", 23.5.2010

התזמורות השונות פירסמו את עונת המנויים שלהן לעונת 2010 – 2011, וסקירה זו מיועדת לתת מדריך שיטתי לבחירת המנוי או המופעים המתאימים לכם ביותר. היום נסקור את היצע התזמורות הסימפוניות לעונה הבאה, וברשימה הבאה- את התזמורות הקאמריות.

 
 

ריקרדו Muti. צילום יח"צ

התזמורת הפילהרמונית הישראלית

הפילהרמונית מציגה עונה יפה מאד, שמעיבות עליה רק שלוש בעיות. ראשונה- מצבו המזעזע של אולם הבית שלה, היכל התרבות בת"א, שפשוט לא נעים לבקר בו. שנייה- צורך בשיפור בחטיבת כלי הנשיפה ממתכת של התזמורת, שלאחרונה נשמעת פחות טוב מבדרך כלל. ושלישית, שנכונה לכל הקונצרטים בתל-אביב ולא רק לפילהרמונית- נגינתם הבלתי נסבלת של החאפרים הזייפנים ביציאה מהאולם, שמוחקת תוך שנייה גם את החוויה המוזיקלית הנשגבת ביותר.

שמות גדולים: הפילהרמונית תארח בעונה הבאה, כרגיל, לא מעט שמות נוצצים. הבולטים ביותר בעונה הבאה הם דניאל ברנבוים, שינגן וינצח על חמשת הקונצ'רטי לפסנתר מאת בטהובן; המנצח האיטלקי הגדול ריקרדו מוטי (Muti); זמרת הסופרן הנפלאה רנה פלמינג; הבריטון פייטרו ספניולי, אולי ה"פיגארו" המוצלח ביותר כיום, שישיר תפקיד זה בהפקת "הספר מסוויליה"; זמרת המצו-סופרן השוודית הנהדרת אן-סופי פון אוטר (von otter); זמר הבריטון תומאס קווסטהוף, שהתברג לצמרת העולמית למרות נכותו הקשה; זמרת הסופרן המעולה רות ציזאק; הפסנתרנים ניקולאי לוגנסקי, יפים (Yefim) ברונפמן ואנדרש שיף; הכנרים ניקולאי זניידר, יוליאן רחלין, ודים רפין (Repin) וגדעון קרמר; ויש עוד הרבה. הופעת הבכורה המסקרנת ביותר העונה תהיה של המנצח הצעיר דיאגו מתיאוס, מיוצאי ה"סיסטמה" של ונצואלה, שהתפרסמה בזכות גוסטבו דודאמל אהוב הקהל. דודאמל עצמו, למרבה הצער, לא יבוא לפילהרמונית גם העונה.

הרפרטואר: הפילהרמונית ממשיכה ללכת על קו רפרטוארי דק. מצד אחד היא מנסה לשמור על הקהל הותיק והשמרן, וכך נשמע בפעם האלף את הקונצ'רטי לכינור של בטהובן וברוך (Bruch), את הסימפוניה השישית של צ'ייקובסקי וכדומה. מצד שני יש גם ניסיונות נועזים לשלב מוזיקה מודרנית, כולל קונצרט שיוקדש במלואו ל"שירי גורה" (Gurre Lieder) מאת ארנולד שנברג. זו יצירה שחוברה כבר לפני כמאה שנים, אבל מהיכרותי עם קהל הפילהרמונית לא אופתע אם תירשם במהלכה נהירה אל מחוץ לאולם. עוד יבוצעו השנה מספר ביצועי בכורה ליצירות של מלחינים ישראלים. בכל מקרה, הדגש הכללי העונה ממשיך להיות על מוזיקה נגישה וקליטה, ובאופן אישי זהו כיוון שאני בהחלט מקדם בברכה.

בין שיאי העונה הצפויים ניתן למנות את האופרה "הספר מסוויליה" מאת רוסיני בביצוע קונצרטי, בניצוחו של רוברטו אבדו ועם סוללת זמרים מצוינים. יש לציין רק שהתיזמון לאופרה די אומלל, כיוון שהיא עלתה בעונה הנוכחית באופרה הישראלית. העונה יהיה בפילהרמונית גם הרבה מהלר לכבוד מאה שנה למותו: "שירי ריקרט" המקסימים בביצועה של אן-סופי פון אוטר, "שירים על מות ילדים" עם תומס קווסטהוף, סימפוניה מס' 5 עם זובין מהטה, וסימפוניה מס' 2 המונומנטאלית ("התחיה") בניצוח הרברט בלומשטדט. עוד מחווה למהלר תהיה עם קונצרט בניצוחו של ריקרדו מוטי האהוב, בו תנוגן תכנית זהה לזו שעליה ניצח מהלר בקונצרט האחרון בחייו.

העונה תבוצע גם שורת תכניות יפות לפסנתר, עם פסנתרנים מובילים כמו ניקולאי לוגנסקי, גרהרד אופיץ, יפים ברונפמן, פאזיל סאי האקסצנטרי, אנדרש שיף ואחרים. עוד בולטים קונצרט עם החלילן ג'יימס גאלווי (שינגן את הקונצ'רטו לחליל מס' 2 של מוצרט בניצוחו של אשר פיש), ותכנית בה תבצע להקת המחול של עידו תדמור את ה"בולרו" מאת רוול בניצוחו של זובין מהטה.

טווח מחירים: החל מ – 450 שקלים למנוי מתחילים בסדרת הג'ינס ועד 3523 שקלים למקומות הטובים בסידרת הגאלה.

שורה תחתונה: הפילהרמונית מציעה איכות ביצועית ללא תחרות ורשימה מכובדת של אורחים גדולי עולם, אך כל עוד לא תזכה באולם ראוי ולא תפתור את בעיית הנגנים מחריבי השמחה בחוץ- הקהל נדון לחוויה לא מושלמת.

אתר התזמורת: http://www.ipo.co.il

 
 
 

ליאון בוטשטיין. צילום: דן פורגס

התזמורת הסימפונית ירושלים

התזמורת הסימפונית ירושלים פועלת תחת הנהלה חדשה בראשות יאיר שטרן, ובשלב זה ללא מנהל מוזיקלי אחרי פרישתו של ליאון בוטשטיין מהתפקיד. למרות התהפוכות, היא מציעה לעונה הבאה תכנית עשירה שמשלבת מוזיקה קלאסית מסורתית, מוזיקה אתנית, מוזיקה ווקאלית ועוד.

שמות גדולים: המושג "גדולים" הוא יחסי מאד, עקב המשאבים המוגבלים שעומדים לרשות התזמורת במצבה הנוכחי. למרות זאת, יש בעונה הבאה כמה שמות מוכרים היטב: המנצחים סטיבן סלואן ודוד שטרן, הכנר מקסים ונגרוב (שיופיע הפעם כמנצח), והויולנית טבאה צימרמן, שנחשבת לאחת הטובות בתחומה בעולם.

הרפרטואר: גם התזמורת הירושלמית חוגגת השנה את שנת מהלר, ומציעה ארבעה קונצרטים שמוקדשים ליצירותיו. בולט במיוחד קונצרט שיציג קטעים סימפוניים יוצאי דופן של מהלר, כולל הפרק "בלומינה" (Blumine) אותו השמיט מסימפוניה מס' 1 ושני פרקים מסימפוניה מס' 10, אותה הותיר לא גמורה.

השנה יבוצעו בתזמורת מגוון יצירות ישראליות, במטרה מוצהרת לקדם מלחינים ישראלים. עוד מעניין קונצרט בדצמבר הקרוב, עליו תנצח הברזילאית ליג'יה אמאדו. התכנית תכלול יצירות קלאסיות של מלחינים ברזילאיים, ביניהן שתיים מה"בכיאנס ברזיליארס" של הייטור וילה-לובוס.

בעונה הבאה תמשיך הסידרה הווקאלית, בה החדש והמסקרן מתחבק עם השחוק לעייפה. לקטגוריית ה"מבוצע לעייפה" שייכים הרקוויאם של ורדי והרקוויאם הגרמני של ברהמס, שכבר בוצעו כאן שוב ושוב. התכניות המסקרנות הן האורטוריה המקהלתית היפה "ישראל במצרים" של הנדל, והפקה בימתית של האופרטה "העטלף" של יוהאן שטראוס- בעברית.

סידרה מושכת במיוחד בעונה הבאה היא "מוזיקה חובקת עולם", בה יבוצעו ארבעה קונצרטים בניצוחו של ליאון בוטשטיין. בתוארו החדש כ"מנצח אורח בר-כבוד" ינצח בוטשטיין על רפרטואר יצירתי ומלא הפתעות, שרובו מוזיקה מסוג המאה ה- 19 וראשית המאה העשרים. יש בסידרה שילוב מרשים של יצירות מאת גלזונוב, רחמנינוב, סזאר פרנק, דריוס מיו, ליאונרד ברנשטיין ואחרים, שרובן דווקא לא מהמבוצעות ביותר. אם כל תכניות הקונצרטים בארץ היו כמו הסידרה הזו, מצבנו היה טוב.

טווח מחירים: הזול ביותר הוא מנוי תלמיד לששה קונצרטים, שעלותו 120 שקלים. היקר ביותר הוא מנוי ל- 13 קונצרטים ביציע, שעלותו 1400 שקלים.

שורה תחתונה: התזמורת נמצאת בתקופת מעבר, אך הצליחה להרים עונה יפה מאד. כדאי לשים לב במיוחד לסידרה של בוטשטיין, שמוכיחה שאפשר לחרוג מהבנאליה ועדיין להשמיע מוזיקה יפה.

אתר אינטרנט: http://www.jso.co.il 

 

 

דן אטינגר. צילום: דן פורגס

התזמורת הסימפונית ראשון לציון

התזמורת הסימפונית ראשון לציון השתפרה פלאים בשנים האחרונות, תודות לשני גורמים. הראשון- שיבוצה הקבוע כתזמורת האופרה, שאיפשר לה לעבוד עם מנצחים מצוינים ולהגמיש מאד את יכולותיה. השני- עבודתו המסורה של מנהלה המוזיקלי, דן אטינגר, שעושה במקביל קריירה מסחררת באירופה וביפן. ברמתה הנוכחית, ועם מנצח טוב על הדוכן, התזמורת יכולה להגיע לתוצאות מוזיקליות מלהיבות ממש.

שמות גדולים: הסימפונית ראשל"צ הולכת השנה על קונספט יוצא דופן- עונה על טהרת האמנים הישראלים, שלחלקם קריירה מזהירה גם בחו"ל. עיון ברשימת השמות מראה שהיא כוללת מוזיקאים בעלי שיעור קומה עולמי: המנצח דן אטינגר, הכנר גיא בראונשטיין (כנר ראשון בפילהרמונית של ברלין), המנצח והצ'מבליסט הבינלאומי שלו עד-אל, המנצח והכנר שלמה מינץ, זמרת הסופרן גל ג'יימס, הויולן גיא בן-ציוני ואחרים. זו יוזמה נהדרת של התזמורת, שמאפשרת חשיפה שיטתית של כמה מהמוזיקאים הגדולים שיצאו מישראל בשנים האחרונות. בולט בהיעדרו מהרשימה רק המנצח אשר פיש- ככל הנראה על רקע הופעתו בעונה הבאה בפילהרמונית, שלא אוהבת לחלוק את האורחים שלה עם אחרים.

הרפרטואר: שילוב סביר של שמרנות קלאסית-רומנטית עם מוזיקה מודרנית, עם נטייה ברורה למוזיקה נגישה ולא קשה מדי. שיא העונה יהיה ככל הנראה עם סימפוניה מס' 2 ("התחיה") של מהלר, שתבוצע כזכור גם בפילהרמונית. בראשל"צ ינצח עליה דן אטינגר. מסקרן גם הקונצרט בניצוחו של שלו עד-אל, שישלב בין היידן, מהלר ("שירי ריקרט"), בוקריני ויוסופוב. עוד יהיה מעניין לראות את שלמה מינץ, שייקח על עצמו אתגר גדול כמנצח עם הסימפוניה התשיעית הקשה של שוסטקוביץ'. לאוהבי מוזיקה קאמרית כדאי לשים לב לסידרה מושכת בשם "קאמרי בצהרי שישי", עם שמונה תכניות שונות שמתמקדות השנה בעיקר בברהמס.

טווח מחירים: בסדרה הסימפונית בראשל"צ- החל מ- 385 שקלים לאזרח ותיק (5 קונצרטים) וכלה ב- 912 שקלים למנוי חדש באולם (8 קונצרטים).

שורה תחתונה: עונה כלל-ישראלית במובן הטוב של המילה, עם מבצעים איכותיים כחול-לבן. הערה חשובה: למי שיכול לבחור, כדאי להעדיף את אולם התזמורת בראשל"צ על פני המשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב. האולם בראשון נהנה מאקוסטיקה טובה בהרבה, וכך גם תוכלו לחסוך מעצמכם את כאב הראש של החצוצרן המזייף בכניסה וביציאה.

אתר אינטרנט: http://www.isorchestra.co.il

 
 
 

יוני פרחי. צילום: אריאל בשור

התזמורת הסימפונית חיפה

הסידרה הסימפונית של התזמורת חיפה בעונה הבאה כוללת עשרה קונצרטים, שבכולם מופיע המתכון של יצירה סולנית עם תזמורת ומולה יצירה תזמורתית גדולה. על חמישה מהקונצרטים ינצח נעם שריף, מנהלה המוזיקלי של התזמורת. בנוסף תבצע התזמורת סידרה של שמונה קונצרטים בתיאטרון הצפון בקריית חיים, סידרה של ששה קונצרטים יפים ביום שישי (בניצוחו של יוני פרחי), וסידרת מוצ"ש בת חמישה קונצרטים במרכז קריגר החדיש. סידרה זו מבוססת על הקונצרטים בסידרה הסימפונית, אך אינטימית ומצומצמת יותר. עוד תימשך בעונה הבאה בחיפה מסורת ה"ביג בנד"- סדרה בת שמונה מופעי ג'אז, שזכתה לאהדת הקהל.

שמות גדולים: גם כאן "גדולים" זה מושג יחסי: לא מדובר בכוכבים הנוצצים של עולם המוזיקה העולמי, אבל בהחלט יש מוזיקאים ברמה גבוהה מאד. הבולטים בעונה הבאה הם הקלרניטן המעולה פול מאייר, שינגן את הקונצ'רטו לקלרינט של שפוהר (Spohr); המנצחת האמריקאית ג'ואן פאלטה (Falletta), הנחשבת לאחת הנשים המנצחות המוכרות בעולם; המנצח תומס זנדרלינג (68), בנו של קורט זנדרלינג הגדול; והמנצח הישראלי ניר קברטי, שעושה חיל בשנים האחרונות באירופה וארה"ב. עוד יתארחו בעונה הבאה שני בני משפחתו הגרעינית של דניאל ברנבוים: אשתו, הפסנתרנית הלנה בשקירובה, ובנו, הכנר מיכאל ברנבוים. את המגה-סטאר של המשפחה, האב דניאל, אפשר יהיה לשמוע רק בפילהרמונית.

הרפרטואר: גם בחיפה משלבים בין קלאסי-רומנטי מסורתי לבין יצירות מודרניות, עם העדפה ברורה למוזיקה של התקופה הרומנטית (המאה ה- 19) ותחילת המאה העשרים. את היצירה המקומית ייצגו שלוש יצירות: "שחורה אני ונאווה" של אלה שריף (עם הסולנית קרן הדר), ביצוע בכורה ליצירה של משה זורמן, וקונצ'רטו לכינור של נעם שריף. את שנת מהלר תחגוג התזמורת עם הסימפוניה מס' 2 ("התחייה"), שתבוצע כזכור גם בתזמורת ראשל"צ וגם בפילהרמונית. על היצירה ינצח נעם שריף, אך שמות הסולנים והמקהלה טרם פורסמו. בקונצרט יבוצע גם הקונצ'רטו מס' 4 של בטהובן לפסנתר- ככל הנראה כדי לשמור על מתכונת ה"קונצ'רטו-סימפוניה"- מה שיהפוך את הקונצרט למרתון מוזיקלי של ממש.

טווח מחירים: החל מ- 560 שקלים לסידרת מוצ"ש במרכז קריגר (5 קונצרטים) ועד 1490 שקלים לסידרה הקלאסית באודיטוריום חיפה (10 קונצרטים). על כך יש הנחות לזכאים.

שורה תחתונה: התזמורת הסימפונית היחידה של איזור הצפון מציעה רפרטואר מגוון ומבצעים איכותיים, וניכר מאמץ לפנות לטעמים ולקהלים שונים.

אתר אינטרנט: http://www.haifasymphony.co.il

From → Uncategorized

One Comment
  1. בן permalink

    עומר, אני מקווה שהתבטאת בסרקאזם כאשר כתבת "ניסיונות נועזים לשלב מוזיקה מודרנית, כולל קונצרט שיוקדש במלואו ל"שירי גורה" (Gurre Lieder) מאת ארנולד שנברג", שהרי מדובר ביצירה של שנברג הצעיר, הטונאלי והמאהלריסטי עד מאוד, ומהמעט הידוע לי נהוג להשוות את שירי גורה עם מחזורי השירים של גוסטב מאהלר (שאינם מביאים לבריחה המונית באמצע הקונצרט, אם איני טועה).

    נכון, אין ספק שהשם שנברג מעורר חלחלה בקרב חלק מחובבי המוזיקה השמרנים, אך אני משוכע שיצירות של שנברג כמו שירי גורה, או יצירתו המפורסמת ביותר (למרבה האירוניה), שישיית המיתרים "ליל הוד", לא יביאו לבריחה המונית של קהל חסר פתיחות. עלי לציין שבפעם הראשונה שקראתי את המשפט שציטטתי לעיל, קראתי אותו תוך רפרוף, ולכן הייתה לי לרגע האשליה (תרתי משמע) שהפילהרמונית תבצע את Pierrot Lunaire.

    נ.ב.

    ברכות על האתר החדש. אני מניח שזה מובן מאליו שכתובת המייל שסיפקתי היא פיקטיבית, משום שאיני חפץ לשתפה מטעמי אנונימיות. באתר "רשימות" לא הייתה חובה כזאת, לכן אני מניח שלא אתה היחלת את החובה להכניס כתובת מייל באתר הנוכחי.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: