Skip to content

לגלות מחדש את מנדלסון: ראיון עם הפסנתרן רוברטו פרוסדה (Prosseda)

14 בנובמבר 2010

פורסם ב"גלובס", 14.11.2010

רוברטו פרוסדה. צילום: רוברטו מאצוטי

בשבוע הבא תבוצע בארץ, בביצוע בכורה, יצירה שעוררה בשנים האחרונות גלים בעולם המוזיקה הקלאסית: שיחזור של הקונצ'רטו מספר 3 לפסנתר של מנדלסון, שעד לאחרונה כלל לא היה ידוע על קיומו. את הקונצ'רטו ינגן הפסנתרן האיטלקי רוברטו פרוסדה (Prosseda), בליווי תזמורת הסימפונט רעננה.  

 "מנדלסון חיבר את הקונצ'רטו בעשור האחרון לחייו, בין 1842 ל- 1844", מספר פרוסדה בשיחת טלפון מביתו בפירנצה. "הקונצ'רטו לא היה ידוע עד לאחרונה, כיוון שמנדלסון לא השלים אותו. בשני הפרקים הראשונים הוא לא השלים את התיזמור, ומהפרק השלישי כתב רק חלק".

 מנדלסון נפטר בגיל צעיר מאד (38), ופרוסדה משער כי פשוט לא הספיק להשלים את היצירה לפני מותו. "במכתבים שכתב למו"ל שלו הוא ציין שבכוונתו להשלים את הקונצ'רטו, אבל כנראה שהיה עסוק מדי בדברים אחרים. יתכן גם שעבר להלחין את הקונצ'רטו המפורסם לכינור, שאותו השלים ב- 1844. בקונצ'רטו לכינור יש באמת הרבה רעיונות דומים לאלו שמופיעים בקונצ'רטו השלישי לפסנתר".

 את היצירה האבודה של מנדלסון השלים, במימונו של פרוסדה, המלחין האיטלקי מרצ'לו בופאליני (Bufalini). היצירה המשוחזרת פורסמה בשנת 2007, ובמשך שלוש שנים היה פרוסדה הפסנתרן היחיד שמורשה לבצע את היצירה. במסגרת הרישיון הבלעדי הוא ניגן את היצירה בעשרות קונצרטים שונים עם תזמורות ברחבי העולם, והקליט את הקלטת הבכורה שלה עם תזמורת ה"גוונדהאוז" של לייפציג בניצוח ריקרדו שאיי (Chailly).

 זה לא קצת בעייתי לאסור על מבצעים אחרים לנגן יצירה כל כך מעניינת?

"הבלעדיות היתה הכרח כלכלי, כיוון ששילמתי לבופאליני הרבה כסף על השלמת היצירה. זו היתה הדרך היחידה לכסות את ההוצאה. כיום תקופת הבלעדיות הסתיימה, וכל אחד יכול לנגן את הקונצ'רטו".  

למה ניגשת לפרויקט רק לפני מספר שנים?

"כתבי היד של מנדלסון היו בספריה במזרח ברלין, ועד נפילת החומה היה קשה לגשת אליה. הספריה הפכה נגישה רק אחרי איחוד גרמניה, וקטלוג יצירות מנדלסון פורסם רק ב- 2003. כשראיתי את הקטלוג הלכתי לשם כדי לראות את כתב היד של הקונצ'רטו, והחלטתי לקדם את עניין השיחזור".

 מה דעתך על היצירה?

"זהו קונצ'רטו מעניין, כי הוא מראה התפתחות משמעותית יחסית לשני הקונצ'רטי הראשונים לפסנתר שכתב מנדלסון שנים קודם לכן", אומר פרוסדה. "הקונצ'רטו הזה מראה צד שונה באישיות המוזיקלית שלו- כהה יותר, פואטי יותר. גם התיזמור מאד צבעוני ומלא, ובמקומות מסוימים ממש מזכיר את צ'ייקובסקי או מהלר. לא היית מצפה שמנדלסון יישמע כך".

פרוסדה ידוע כמומחה מנדלסון, והקליט גם תגליות נוספות של המלחין לפסנתר סולו. בשנתיים הקרובות הוא מתכנן להקליט ארבעה דיסקים נוספים, ובכך להשלים את הקלטת מכלול היצירות של מנדלסון לפסנתר.

איך זה שאף אחד לא הכיר את היצירות האלו קודם?

"כי הן לא פורסמו", אומר פרוסדה. "מנדלסון לא פירסם את כל מה שהלחין. הוא בא מבית עשיר, ולא היה צריך את הכסף. בנוסף, צריך לזכור שמנדלסון לא זכה להכרה כמלחין לפסנתר ולכן עורר פחות עניין. גם הרבה יצירות שלו שכן פורסמו לא מנוגנות ולא מוכרות".

יש סיכוי שתנגן כהדרן משהו מהתגליות האלו לפסנתר סולו, שפורסמו בשנים האחרונות?

"בהחלט. בדרך כלל אני מבצע את אחת התגליות של מנדלסון כהדרן. כמובן שאני מודיע לקהל מהי היצירה, כיוון שאחרת אף אחד לא ידע מה אני מנגן".

אפשר לומר שהקונצ'רטו הזה של מנדלסון עשה לך את הקריירה?

"כן ולא. מצד אחד, ברור שהתגלית תרמה לי לקריירה. תודות לקונצ'רטו הזה של מנדלסון עבדתי עם המנצחים הגדולים ביותר ועם התזמורות החשובות בעולם. מצד שני, תמיד קיים החשש שלא יעריכו אותי בגלל הערך המוזיקלי שלי אלא בגלל הרפרטואר שאני מנגן. לכן, לאחרונה אני חוזר לבצע את הרפרטואר המוכר, כמו שופן או שומאן. אני לא רוצה להיות מוכר רק בזכות זה שביצעתי יצירה אבודה של מנדלסון".

המנצח בקונצרט של תזמורת הסימפונט רעננה יהיה האיטלקי הצעיר קרלו גולדסטין. למעט הקונצ'רטו המשוחזר של מנדלסון יבוצעו בקונצרט גם היצירה "הקוקיה" של המלחין הישראלי מרק לברי (Lavry), והסימפוניה המקסימה מספר 88 של היידן.

הקונצרטים יתקיימו בתאריכים 24, 25 ו- 27 בנובמבר, בשעה 20:30, במשכן העירוני למוזיקה ואמנות ברעננה. ניתן להאזין לגירסת אונליין של שיחזור הקונצ'רטו לפסנתר מס' 3 של מנדלסון באתרו של פרוסדה: http://www.robertoprosseda.com

From → Uncategorized

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: