Skip to content

המדריך המלא לפסטיבל ה- 75 של הפילהרמונית

28 בנובמבר 2011

ב- 17 בדצמבר ייפתח פסטיבל יום ההולדת ה- 75 של התזמורת הפילהרמונית,  שזוכה כעת לפרסומים רבים בתקשורת. הפסטיבל יכלול עשרה קונצרטים, ויימשך עד ה- 31 בדצמבר.

לאורך השנים היו לפילהרמונית שתי נקודות חוזק: אחת, רמת נגינה ללא תחרות, ושנייה, הבאת מוזיקאים אורחים מהצמרת העולמית. בפסטיבל ה- 75 אפשר יהיה לשמוע כמה מגדולי העולם האלו במנה מרוכזת של שבועיים, גם ברסיטלים וגם בקונצרטים סימפוניים.

השנה ייערך הפסטיבל בהאנגר 11 בנמל ת"א, עקב שיפוץ היכל התרבות. לעובדה הזו יש שתי מגבלות: ראשית, האקוסטיקה בהאנגר נופלת מהותית מזו של אולם קונצרטים "רגיל". שנית, התזמורת נמנעת הפעם מביצוע יצירות סימפוניות גדולות (מהלר, ברוקנר ודומיהם) ומתמקדת ביצירות הדורשות תזמורת קטנה יחסית (במיוחד יצירות סימפוניות של בטהובן). נקודה נוספת שצריך לקחת בחשבון היא שהפסטיבל נוטה במובהק לרפרטואר שמרני ומוכר לעייפה, ונשען על מבצעים גדולים ולא על יצירות מאתגרות. אוהבי מוזיקה "כבדים" וחובבי אתגרים ימצאו פה כר נרחב לביקורת, אבל נראה לי שלא הם היו בראשם של מארגני הפסטיבל: הרעיון הוא לפנות דווקא לקהל רחב ככל האפשר, ולא לאתגר אף אחד מבחינת רפרטואר.

אז במה לבחור? להלן רשימת הקונצרטים עם המלצות והסתייגויות, שמבוססות כמובן על טעם אישי.

1. שלומי שבן והפילהרמונית – ערב אחד ביחד 

שלומי שבן. צלם: יוסי צבקר

אם הייתי צריך לבחור רק מופע אחד בפסטיבל- זה היה הקונצרט. בעיני, שלומי שבן הוא אחד המוזיקאים הגדולים של הדור הצעיר בישראל. יש לו רגישות נפלאה לטקסט, הומור מתוחכם, וכריזמה בימתית יוצאת דופן. שבן היה בעברו פסנתרן קלאסי מצוין, והרקע הזה מאפשר לו ללוות את עצמו בנגינה באיכות מקצועית. לא דבר מובן מאליו כלל לזמרי רוק.

הקונצרט יכלול מכל טוב. יהיו שם ביצועים סימפוניים מיוחדים לשיריו של שבן עצמו; שירים של סשה ארגוב, בוב דילן וליאונרד כהן; וגם, לראשונה מזה שנים, יצירות קלאסיות בביצועו של שבן על הפסנתר. רק בשביל זה הייתי בא. על הקונצרט ינצח אילן וולקוב, מנצח ישראלי צעיר ומוצלח, שכבר ניצח על הפילהרמונית בעבר בקונצרטים קלאסיים "אמיתיים".  עוד תשתתף במופע מקהלת "העפרוני".

למה ללכת:

כדי לשמוע את שלומי שבן חוזר אל השורשים הקלאסיים שלו, וגם כדי לשמוע את הפילהרמונית מתחברת אל הצד הרוקיסטי שלה.

מתי וכמה:

לקונצרט ב- 20.12 אזלו הכרטיסים. לאור הביקוש התווסף מופע ב- 9 בינואר 2012. מחיר: 300 – 170 שקלים.

————————————————————————————————————————————————–

2. מאריי פרהיה ברסיטל

מאריי פרהיה. צילום: יח"צ

לדעתי, הרסיטל של מאריי פרהיה (Perahia) הוא השני בקטיגוריית ה"מאסט". זה נכון בעיקר לאוהבי מוזיקה רציניים, שפחות מתעניינים ב"שואו" ויותר בדבר עצמו. פרהיה הוא פסנתרן-על, שמניירות בימתיות הן ממנו והלאה. הוא מוזיקאי מעמיק ומלא השראה, ויש לו הבנה סגנונית רחבה שמאפשרת לו לשכנע גם במוזיקה של באך וגם במוזיקה של שופן. הרסיטל הקודם שלו בתל-אביב היה מפגן מדהים של יופי ופיוט, ויש לקוות שכך יהיה גם הפעם.

הקונצרט משתרע על פני שלוש תקופות בתולדות המוזיקה, וכולל יצירות נהדרות מאת באך (הסוויטה הצרפתית מס' 5), בטהובן (סונטה מס' 27), ברהמס (4 קטעים לפסנתר אופ' 119), שומאן ("תמונות ילדות") ושופן (פרלוד, מזורקה וסקרצו מס' 3).

למה ללכת:

כדי לשמוע את הפסנתרן מס' 1 בעולם מנגן רפרטואר יפהפה.

מתי וכמה:

יום רביעי, 28 בדצמבר 2011 בשעה 20:30. מחיר כרטיס: 400 – 150 שקלים.

—————————————————————————————————

3. קורט וקן מאזור- אב ובנו

קורט מאזור. צילום: עודד אנטמן

זהו הקונצרט המסיים של הפסטיבל, שיקבל את פניה של שנת 2012 (הוא מתקיים ב- 31 בדצמבר). במרכז התכנית עומד מגנט הקהל של כל הזמנים- הסימפוניה התשיעית של בטהובן, עם סולנים ומקהלה.

השוס הגדול בקונצרט הוא המנצח הגרמני קורט מאזור (85), האהוב מאד על הקהל הישראלי. מאזור הוא מנצח סמכותי וכריזמטי, שממשיך להופיע למרות שלל בעיות רפואיות מהן הוא סובל. על חלק מהקונצרט ינצח בנו קן, שעובד בעיקר בארה"ב וזוכה לקריירה הרבה פחות מבריקה מזו של אביו. כדאי לשים לב גם לסולנים, ביניהם זמרים נפלאים כמו הסופרן רות ציזק, האלטית בירגיט רמרט (Remmert) והבאס קורט רידל (Rydl), שרק הוא לבדו משדרג כל מופע.

למה ללכת:

בגלל התשיעית, בגלל מאזור האב ובגלל הסולנים. לא להחמיץ.

מתי וכמה:

שבת 31 בדצמבר בשעה 20:30. מחיר כרטיס: 530 – 220 שקלים.

————————————————————————————————

4. ואלרי גרגייב מנצח

ואלרי גרגייב. צילום: Alexander Shapunov

זהו הקונצרט הפותח של הפסטיבל, והוא נכנס לקטגוריית המומלצים בעיקר בזכות המנצח. הרפטואר דווקא שגרתי למדי: הקונצ'רטו לפסנתר מס' 3 של בטהובן עם הסולן יפים (Yefim) ברונפמן; הקונצ'רטו השחוק לכינור מס' 1 של מקס ברוך (Bruch), עם הכנר גיל שחם; וסימפוניה מס' 3 של בטהובן, שגם היא בוצעה בפילהרמונית אינספור פעמים.

אז למה ללכת בכל זאת? בגלל המנצח. ואלרי גרגייב (Gergiev) הוא מנוע טורבו מלא כריזמה, שמצליח להלהיב גם את התזמורת וגם את הקהל. בדרך כלל הוא מעדיף לנצח עם מקלון דמוי קיסם שיניים במקום שרביט ניצוח- לדבריו, כדי שהתזמורת תהיה דרוכה כל הזמן. נשמע מוזר, אבל זה עובד.

למה ללכת:

למי שאין כוח לנסוע עד אילת כדי לשמוע את גרגייב בפסטיבל "קלאסי בים האדום" בינואר הקרוב- הפסטיבל בפילהרמונית מאפשר לקבל אותו קל"ב.

מתי וכמה:

שבת 17 דצמבר בשעה 20:30. מחיר כרטיס: 530 – 220 שקלים.

—————————————————————————————–

5. ג'נאנדראה נוזדה והאוצ'ן ז'אנג

זוהי עוד דוגמא לקונצרט עם רפרטואר שחוק אבל מבצעים שווים. האטרקציה המרכזית בו הוא הפסנתרן האוצ'ן ז'אנג (Haochen Zhang), סיני בן 21 שזכה לפני שנתיים בתחרות ואן-קלייבורן היוקרתית. ז'אנג יחליף את הסולנית יוג'ה וואנג (Yuja Wang), שביטלה את הופעתה.

ז'אנג, יליד שנגחאי, נחשב לאחד מילדי הפלא הסיניים שכובשים את העולם והביקורות עליו יוצאות מגידרן. הוא ינגן את הקונצ'רטו לפסנתר מס' 5 של בטהובן ("הקיסר"), להיט בטוח שתמיד כיף לשמוע. על הקונצרט ינצח האיטלקי המצוין ג'אנאנדריאה נוזדה (Noseda), שמוכר היטב גם מהופעות קודמות עם הפילהרמונית. בחלק השני של הקונצרט ינצח נוזדה על סימפוניה מס' 7 של בטהובן, עוד הימור בטוח (ושחוק) שפונה למכנה המשותף הרחב.

למה ללכת:

כדי לראות את הפסנתרן המטאור האוצ'ן ז'אנג בהופעת בכורה בארץ.

מתי וכמה:

27 בדצמבר בשעה 20:30. 530 – 220 שקלים.

————————————————————————————————————————————————–

6. זובין מהטה מנצח

זובין מהטה. צלם: עודד אנטמן

זובין מהטה נמצא השנה בשנת שבתון מתפקידו כמנהל מוזיקלי של הפילהרמונית, כך שהגעתו לנצח על התזמורת תהיה אירוע יוצא דופן העונה. מהטה ינצח על שני קונצרטים במסגרת הפסטיבל. הראשון, ב- 24 בדצמבר, נראה על פניו כבעל פוטנציאל גדול להלהיב. הקונצרט מארח שלושה סולנים מצוינים- הכנר ודים רפין (Repin), הכנר יוליאן רחלין, ולסיום- הפסנתרן יבגני קיסין, שינגן את הקונצ'רטו האהוב לפסנתר מס' 1 מאת שופן.

למה ללכת:

שלושה סולנים מעולים, והזדמנות לראות את זובין מהטה אחרי היעדרות ארוכה.

מתי וכמה:

שבת 24 בדצמבר בשעה 20:30. מחיר כרטיס 530 – 220 שקלים.

—————————————————————————————–

7. גאלה עם מהטה

בניגוד לקודמו, דווקא קונצרט הגאלה בניצוחו של זובין מהטה מעורר פחות התלהבות. במרכז הקונצרט עומדת הסימפוניה מס' 5 של בטהובן- אולי היצירה השחוקה ביותר בהיסטוריה של המוזיקה, וממש לא בוער לשמוע אותה בפעם האלף. בדיוק אותם דברים נכונים לקונצ'רטו לכינור של בטהובן, שיבוצע ע"י פנחס צוקרמן- גם הוא לא בדיוק סולן חדש ומסעיר. הדבר היחיד שמושך בקונצרט הוא הפסנתרן הסולן דניל טריפונוב, זוכה תחרות רובינשטיין האחרונה, שינגן את ה"רפסודיה על נושאים מאת פגניני" מאת רחמנינוב.

למה ללכת:

כדי לשמוע את טריפונוב המקסים. את כל היתר כבר שמענו יותר מדי פעמים בפילהרמונית.

מתי וכמה:

יום שני 26 בדצמבר בשעה 19:30. מחיר כרטיס: 530 – 220 שקלים.

————————————————————————————————————————————————–

8. רסיטל לפסנתר של יבגני קיסין

הפסנתרן הרוסי-יהודי יבגני קיסין התחיל את דרכו כילד פלא, שכבר בגיל עשר הופיע כסולן עם תזמורת. כשגדל הפך לפסנתרן מבוקש ורציני, המתמחה בעיקר במוזיקה של התקופה הרומנטית (המאה ה- 19). סימן ההיכר של קיסין היתה בעבר התספורת שלו, מעין ליפה גבוהה ומקורזלת. בשנים האחרונות התספורת התכווצה למימדים נורמליים, ונשאר בעיקר פסנתרן מעניין ויצירתי שהיום הוא כבר בן 41.

תכנית הרסיטל תכלול יצירות של בטהובן ("סונטת אור הירח"), ברבר (סונטה) ושופן (נוקטורן והסונטה מס' 3). שופן הוא אחד המלחינים שקיסין מזוהה איתו ביותר, כך שבטוח יהיה מעניין.

למה ללכת:

הקלטות של קיסין מהשנה האחרונה מציגות פסנתרן יצירתי ונועז, שמוציא מהתווים הרבה רגעים לא צפויים.

מתי וכמה:

יום רביעי 21 בדצמבר 2011, בשעה 20:30. מחיר: 150-400 שקלים.

————————————————————————————————————————————————-

9. רסיטל פסנתר עם יפים ברונפמן

זהו הרסיטל הפחות מלהיב בעיני מבין השלושה בפסטיבל. יפים ברונפמן (Yefim Bronfman) מופיע בארץ בקביעות ולא מהווה אטרקציה כמו היתר, וגם הרפרטואר פחות אטרקטיבי. עניין של טעם. התכנית כוללת יצירות של בטהובן (32 וריאציות ב-דו מינור), ברהמס (סונטה ב-פה מינור אופוס 5) ופרוקופייב (סונטה מס' 8).

מתי וכמה:

יום שני, 19 בדצמבר בשעה 20:30. מחיר: 400 – 150 שקלים.

————————————————————————————————————————————————–

10. כריסטוף פון דוהנני מנצח

כריסטוף פון דוהנני. צילום: יח"צ

גם זהו קונצרט שלא הייתי מתאבד עליו. כריסטוף פון דוהנני (Dohnanyi) הגרמני הוא מנצח מהוגן ושיטתי, בהחלט לא מהזן המלהיב. גם התכנית לא מעניינת- הסימפוניה מס' 6 ("הפסטורלית") של בטהובן, שלפילהרמונית יש נטייה לבצע בצורה משעממת במיוחד, וקונצ'רטו מס' 2 השחוק של ברהמס, עם הפסנתרן יפים ברונפמן כסולן. לא שום דבר שלא שמענו בעבר. למרות ההערכה לדוהנני, קשה לי להמליץ על הערב הזה.

מתי וכמה:

יום חמישי 22 בדצמבר בשעה 20:30. מחיר כרטיס: 530 – 220 שקלים.

————————————————————–

פסטיבל  75 שנים לפילהרמונית. אתר התזמורת: http://www.ipo.co.il

פורסם ב"גלובס", 21.11.2011

From → Uncategorized

5 תגובות
  1. הזמן עומד מלכת. 75 שנה התזמורת הזו מבצעת את אותו הרפרטואר כאילו לא נכתב צליל מתחילתה של המאה ה-20. אז כל הכבוד לפיגובט, כל הכבוד לשלומי שבן, אבל חוץ מהם הצליל הכי עדכני שתשמעו בפסטיבל הזה מהתזמורת יהיו ברוך ושוסון. כן, מדובר במאה ה-19.

  2. יעקב permalink

    אפשר היה לחגוג את הארוע גם בבירת ישראל!

  3. יבגני permalink

    אתה טועה.
    מארי פרחיה לא ינגן את 'תמונות ילדות'.

  4. יבגני- הוא כן ינגן זאת. זה התווסף לתכנית. עדיין לא מופיע באתר האינטרנט של התזמורת אבל מופיע בעידכונים. "תמונות ילדות" תיפתח את החלק השני של הרסיטל.

  5. תמיר permalink

    מה היה ההדרן השני של קיסין?

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: