Skip to content

מאסטרית הבארוק: ראיון עם כנרת הבארוק קתי דברצני לקראת הופעותיה הקרובות בארץ

14 בדצמבר 2011

בשבוע הבא תתארח בישראל כנרת הבארוק קתי דברצני (Debretzeni), מהמובילות בתחומה בעולם. היא תופיע במספר קונצרטים עם תזמורת ה"בארוקדה", הרכב מעולה המתמחה בביצועי מוזיקה מתקופת הבארוק בכלי תקופה ובגישה ביצוע נאמנה למקור.

דברצני נולדה בטרנסילבניה, ועלתה לישראל בגיל 15. היא למדה כינור מודרני בתל-אביב, ומאוחר יותר התמחתה בנגינת כינור בארוק בלונדון ונשארה לעבוד בה. כיום היא מתגוררת בלונדון עם בעלה, יליד קולומביה, ובתה בת השנתיים וחצי, אלמה.

רשימת ההישגים שלה מעוררת התפעלות. היא מובילה שניים מההרכבים האנגליים החשובים ביותר של מוזיקת בארוק, "סולני הבארוק האנגלים" של ג'ון-אליוט גרדינר ותזמורת "עידן ההשכלה". כמו כן היא חברה בשלישיית הפסנתר "גויה", המנגנת בכלי תקופה, ומלמדת בקונסרבטוריון המלכותי בהאג.

דברצני הופיעה כבר בארץ עם מרבית תזמורות הבארוק המובילות, וזכתה תמיד לביקורות נלהבות. ההופעה שלה משלבת איכות ביצועית פנטסטית עם הבנה סגנונית עמוקה, כריזמה בימתית יוצאת דופן ואישיות צנועה. בהופעותיה עם הבארוקדה היא תוביל מהכינור ביצוע ל"ארבע העונות", מחזור הקונצ'רטי הפופולארי של אנטוניו ויואלדי. זוהי יצירה תכניתית בת ארבעה קונצ'רטי, שכל אחד מהם מתאר בצלילים עונה אחרת עם האפקטים הייחודיים לה.

את לא חושבת שהמחזור הזה שחוק ומבוצע מדי?

"תלוי איך ניגשים לבצע אותו. אנחנו נבצע לא את הגירסה המוכרת, אלא את הגירסה המקורית של ויואלדי. בגירסה המוכרת, הטקסטים שכתב ויואלדי כדי לתאר את המתרחש מופיעים רק בראש כל פרק. בגירסה שאנחנו נבצע, ויואלדי כתב את האפקטים ממש בתוך הפרטיטורה, כך שהרבה יותר קל להבין מה אמור כל אפקט להביע".

דברצני מספרת כי הגירסה החדשה ל"ארבע העונות" התגלתה לפני כ- 12 שנים, ויצאה לאור בשנת 2000. "היא שונה מהגירסה המוכרת גם מבחינה מוזיקלית, כי היא מדגישה יותר את האפקטים. לדוגמא, סופת הברקים והרעמים באביב כתובה בצורה הרבה יותר אפקטיבית".

את מרגישה שההתלהבות הגדולה מהגילוי המחודש של מוזיקת הבארוק, שהייתה בעולם לפני עשר-עשרים שנה, עדיין ממשיכה?

"העניין במוזיקה הזו בהחלט ממשיך, אבל עבר כמה התפתחויות עיקריות. ראשית, ההרכבים המתמחים במוזיקת הבארוק התחילו לבצע גם רפרטואר מאוחר יותר. מנגנים לא רק ויואלדי ובאך, אלא גם מוצרט ובטהובן וברליוז. שנית, התחדד ההבדל בין הרכבים הפועלים בארצות שונות. הרכבים איטלקים מנגנים בסגנון יותר נוקב, עם הבדלים גדולים של ארטיקולציה; הרכבים צרפתים שמים דגש יותר גדול על עידון ותיחכום; הרכבים אנגלים מקפידים יותר על לכידות והקפדה על פרטים, וכך הלאה. שלישית, הרמה עולה ועולה. נגני הדור הצעיר היום מנגנים באיכות הרבה יותר גבוהה בהשוואה לרמה שהיתה לפני עשרים שנה".

לפני עשרים שנה היתה תחושה שהבארוק זה הדבר הבא. היום נראה שהכסף הגדול נמצא דווקא במוזיקה סימפונית, עם גוסטאבו דודאמל ודומיו.

"הכסף הגדול נמצא היום בפרויקטים חינוכיים. באנגליה, לדוגמא, אתה יכול לקבל תמיכה ציבורית רק אם אתה מבצע פרויקט חינוכי בבתי ספר. למדינות יש היום פחות כסף לתת לאמנויות במסגרת בתי ספר בגלל מצב הכלכלה העולמית, והרכבי הביצוע אמורים להיות תחליף לזה. בגלל זה פרויקט ה'אל סיסטמה' בונצואלה, ממנו בא דודאמל, כל כך מצליח".

ומה המצב בישראל?

"יש בארץ התקדמות עצומה. יש הרבה אנשים טובים שחזרו לארץ לאחר לימודים בחו"ל, והקימו הרכבי בארוק ברמה גבוהה. אם פעם היה רק הרכב אחד שביצע מוזיקת בארוק בכלי תקופה, הרי שהיום יש כבר חמישה או שישה. זה יוצר תחרות בריאה, ומחייב את המבצעים להיות מאוד יצירתיים".

ומה לגבי השכר שאת מקבלת פה יחסית לחו"ל?

"ההבדלים הם לא כאלו דרמטיים, אבל ברור שהשכר בארץ לא משתווה לזה שמקבלים בחו"ל. לישראל באים בגלל ציונות. בשבילי זה עדיין יותר בית מכל מקום אחר בעולם".

קתי דברצני תופיע עם תזמורת הבארוקדה בין ה- 17 ל- 24 בדצמבר. פרטים ניתן למצוא באתר התזמורת: http://www.barrocade.co.il

פורסם ב"גלובס", 14.12.2011

From → Uncategorized

2 תגובות
  1. נחמה קופרשטיין permalink

    אבל ברור שהשכר בארץ לא משתווה לזה שמקבלים בחו"ל. לישראל באים בגלל ציונות. בשבילי זה עדיין יותר בית מכל מקום אחר בעולם".

    להעביר לכל הטלנטים באשר הם במדינת ישראל.

  2. nadia permalink

    לא קיימת ארץ בשם טרנסילבניה!
    זה חבל ארץ שהיום שייך לרומניה

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: