Skip to content

"חשוב לי לשמר את המסורת הסינית" – ראיון עם נגנית הפיפה הסינית הונג-יאן ז'אנג

7 במרץ 2012

בימים הקרובים תופיע בישראל, בהופעת בכורה, נגנית הפיפה הסינית הונג-יאן ז'אנג (Hong Yan Zhang). הפיפה (Pipa) היא כלי פריטה מסורתי סיני עם ארבעה מיתרים, והונג-יאן ז'אנג נחשבת למובילה עולמית בנגינה בו.

ז'אנג, בת 44, מתגוררת בבייג'ינג ומכהנת כפרופסור לנגינת פיפה בקונסרבטוריון המרכזי למוזיקה של העיר. בנוסף היא מופיעה בקביעות כאורחת עם תזמורות ברחבי העולם. בישראל היא תופיע במסגרת סדרת קונצרטים של תזמורת נתניה – הקאמרית הקיבוצית, בניצוחו של ירון גוטפריד.

"הפיפה הוא כלי שדורש מיומנות גבוהה, כי הנגינה דורשת הפעלה של כל עשר האצבעות בו-זמנית", מספרת ז'אנג. "אנחנו קוראים לזה 'אצבעות רוקדות', כי זה הרושם הויזואלי שנוצר".

את מנגנת עם הגברה?

"לא. כיום הכלי נשמע בקלות גם באולמות גדולים. בעבר המיתרים היו עשויים ממשי, והצליל היה רך יותר. אבל היום המיתרים עשויים ממתכת, כדי לקבל צליל שיהיה חזק מספיק גם לאולמות מודרניים. זה מחייב אותי להרכיב בזמן הנגינה ציפורניים מלאכותיות, כי אחרת הייתי פוגעת באצבע".

הקשר בין ז'אנג לבין תזמורת נתניה נוצר בנובמבר האחרון, כשהשתתפה כסולנית בקונצרט של התזמורת הפילהרמונית של סין בבייג'ינג. על הקונצרט ניצח ירון גוטפריד, מנהלה המוזיקלי של התזמורת הקיבוצית, שהזמין את ז'אנג להופיע גם בארץ.

ז'אנג תבצע בסידרה קונצ'רטו לפיפה ותזמורת, שהולחן בסין שנת 1973. "זהו הקונצ'רטו הראשון שחובר לפיפא ותזמורת מערבית", היא מספרת. "הפיפה הוא כלי מסורתי, ובדרך כלל מנגנים בו לבד או עם הרכב כלים סיניים. כך שיצירה שמשלבת אותו עם תזמורת מערבית היתה חידוש גדול בזמנו".

 בקונצרט יבוצעו, בין היתר, גם יצירות למנדולינה ותזמורת, בביצועו של נגן המנדולינה הישראלי המצוין אבי אביטל. בשיאו של הקונצרט ינגנו ז'אנג, אביטל והתזמורת עיבוד לשיר של נעמי שמר. "הרעיון הוא להראות את הקשר בין כלי פריטה ממסורות שונות", אומרת ז'אנג. "זהו מפגש מזרח-מערב, גם מבחינת הכלים וגם מבחינת הסגנון המוזיקלי".

רוב השמות הסינים שמוכרים היום בעולם הם דווקא של נגני פסנתר, כמו לאנג לאנג או יונדי לי.

"זה נכון. בשנות התשעים החלה בסין פתיחת הדלתות למערב, ונכנסה אלינו הרבה מוזיקה מבחוץ. הרבה ילדים והורים רצו להפוך לסופר-סטארים ברמה בינלאומית, ולכן למדו פסנתר וכינור. הם הבינו שנגן פיפה יכול להיות כוכב רק בתוך סין, ומי שרוצה להיות כוכב בינלאומי חייב ללמוד כלי מערבי. כיום יש בסין יותר נגני פסנתר וכינור מאשר נגני פיפה".

יש גם שוני תרבותי בסוג הנגינה?

"הפיפה היא כלי יותר מסורתי ופחות תחרותי. אני גאה לנגן עליו, כי הכלי הזה הוא חלק מהתרבות ומההסטוריה המוזיקלית של סין. זהו כלי בן אלפיים שנה, שניגנו עליו גם אנשים פשוטים וגם בני אצולה. הצעירים היום רוצים מוזיקה מערבית, ושוכחים את המסורת. כשאני מנגנת על הפיפה אני שומרת שהמסורת לא תלך לאיבוד".

הקונצרטים יתקיימו בין ה- 10 ל- 18 במרץ ברחבי הארץ. לצפייה בדוגמאות מנגינתה של ז'אנג בקשו מיו-טיוב את הצירוף Zhang Hong Yan

פורסם ב"גלובס", 7.3.2012

From → Uncategorized

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: