Skip to content

"זה צעד לא דמוקרטי": ראיון עם המנצח אשר פיש לאחר ההודעה על ביטול קונצרט וגנר בת"א

5 ביוני 2012
אשר פיש. צילום: Corrado Maria Falsini

אשר פיש. צילום: Corrado Maria Falsini

אמש הודיעה אוניברסיטת ת"א על ביטול קונצרט היסטורי, שהיה אמור להתקיים ב- 18 בחודש ולהיות מוקדש כולו למוזיקה של ריכרד וגנר. הקונצרט אמור היה להתקיים באולם סמולארש, במיתחם אוניברסיטת ת"א. לצורך ביצועו הוזמנו חמישה זמרים, וקובצה במיוחד תזמורת בת 93 נגנים מכל התזמורות המובילות. את האירוע אירגנה 'עמותת וגנר בישראל', שקמה לפני שנתיים במטרה לקדם ביצועים חיים של וגנר בארץ. על הקונצרט יועד לנצח אשר פיש, אחד מחשובי המנצחים שיצאו מישראל.

פיש, המתגורר לסירוגין בניו-יורק ומינכן, הגיע אמש לארץ כדי לנצח על סידרת קונצרטים של הפילהרמונית. הוא נסער מאוד מהודעת הביטול: "יש לנו חוזה עם אוניברסיטת ת"א על שכירת האולם", הוא אומר בראיון ל"גלובס". "הנהלת האולם ידעה בדיוק על מה מדובר. הם לא יכולים לומר סתם שהם 'לא מאשרים'. אין חוק שאוסר לנגן וגנר בישראל, והאוניברסיטה לא יכולה לבטל את האירוע באופן חד צדדי".

פיש מציין כי נגינת וגנר עלתה כבר על שולחנו של בית המשפט בעבר, כאשר המנצח הישראלי המנוח מנדי רודן ניצח בראשל"צ על "אידיליית זיגפריד". "העניין הגיע להכרעת בג"צ, שדחה את העתירה כיוון שאין כל חוק שאוסר נגינת וגנר בארץ".

מה דעתך על ביטול הקונצרט הנוכחי?

"לדעתי זו סתימת פיות, וצעד לא דמוקרטי. העמותה היא גוף פרטי, ובישראל יש חופש דיבור. וגנר כבר נוגן בישראל בעבר, ובאוניברסיטה מלמדים את המוזיקה שלו. זהו אירוע פרטי והוא לא נערך במסגרת אף תזמורת. אנחנו לא מחייבים קהל מנויים לשמוע, ואין פה שום כספי ציבור. יש הרבה אנשים שקנו כרטיסים, ויש מאה נגנים שרוצים לנגן. אין אף עמדה חוקית שמאפשרת לבטל את האירוע הזה".

עו"ד יונתן לבני, יו"ר עמותת וגנר בישראל, אומר כי בדעתו להגיש בימים הקרובים "צו עשה" שיכריח את אוניברסיטת ת"א למלא את ההסכם. "הם טוענים שלא הודענו להם מה ינוגן בקונצרט, וזה שטויות", אומר לבני. "אנחנו פשוט שכרנו מהם אולם, ובשום מקום בטופס לא היה צריך לציין מה המוזיקה שתנוגן. הביטול הזה מגוחך. זו לא תזמורת רגילה, ואין פה מנויים שמכריחים אותם לשמוע בניגוד לרצונם. זה קונצרט שמיועד רק למי שרוצה לשמוע".

חרם לא כתוב

וגנר מת בשנת 1883, שש שנים לפני לידתו של היטלר. עם זאת, על המוזיקה שלו יש בארץ חרם לא כתוב. זאת משתי סיבות- היותו אנטישמי מוצהר, והעובדה שהיה המלחין האהוב על היטלר. החרם התחיל באופן ספונטני בשנת 1938, לאחר 'ליל הבדולח', כשנגני התזמורת הפילהרמונית הארצישראלית דאז החליטו שלא לבצע יצירה שלו שהופיעה בתכנית המקורית. בעבר נעשו מספר ניסיונות של מנצחים שונים, כמו זובין מהטה ודניאל ברנבוים, להחזיר את וגנר לרפרטואר. ניסיונות אלו עוררו מחלוקת עזה, ובסופו של דבר הוא הושאר מחוץ לאולמות.

"התחלתי לנצח על המוזיקה של וגנר בברלין, בשנת 1992", מספר אשר פיש. "כיום אני מנצח עליה בכל העולם, והחלום שלי היה תמיד לבצע אותה גם בארץ".

פיש מספר כי הגיע לרעיון של מסגרת פרטית לאחר שנוכח בקונצרט בו ניסה דניאל ברנבוים לבצע וגנר בארץ. "הגעתי אז למסקנה שפחות הגיוני לעשות זאת דרך הגופים הנתמכים ע"י המדינה", הוא אומר. "ברגע שקמה 'עמותת וגנר בישראל', לפני שנתיים, נוצר בינינו שיתוף פעולה שבסופו של דבר הניב את הקונצרט".

הקונצרט אמור היה להוות את שיאו של אירוע שלם שיוקדש לוגנר, כולל סימפוזיון אקדמי. פיש מספר כי תכנית הקונצרט נבחרה בקפידה. בחלקו הראשון שובצו שלוש פתיחות לאופרות: "אמני הזמר מנירנברג", "טנהויזר", והפרלוד ו'מות אהבה' מתוך "טריסטאן ואיזולדה". בחלק השני שובצו ארבעה פרקים ממחזור האופרות "טבעת הניבלונג". בנוסף לתזמורת היו אמורים לשיר בו זמר בריטון וארבע זמרות, ביניהן בת זוגו של פיש, זמרת הסופרן הגרמנייה סטפני איראני.

"הביצוע של הפרלוד ל'אמני הזמר מנירנברג' הוא סגירת מעגל, כיוון שזוהי היצירה שהפילהרמונית הוציאה מהתכנית ב- 1938 אחרי ליל הבדולח", מספר פיש. "הפתיחה ל'טנהויזר' נבחרה כיוון שהיא נוגנה לבקשת הרצל בפתיחת הקונגרס הציוני השני בבאזל. את הקטעים מ"טבעת הניבלונג" בחרתי כי היה לנו ברור שקונצרט וגנר חייב לכלול גם קטעים מושרים מאופרה".

נגינת וגנר כניצחון יהודי 

פיש מציין כי החרם על וגנר מבוסס ברובו על בורות. "אנשים לא יודעים מתי הוא חי ומה הוא אמר. וגנר הרי מת שנים לפני הולדת היטלר. החרם הוחרם מניצולי השואה והפך לכלי פוליטי, ולכן הוא מסוכן. המתנגדים הגדולים והרעשניים אינם ניצולי שואה, אלא אנשי הימין הפוליטי שנתלים בניצולי השואה כעילה. בתור מי שגדל בקרב ניצולי שואה, אני יכול לומר לך שהם היו מאוד חלוקים בעניין. הרבה ראו בנגינת וגנר ניצחון יהודי. גם מנדי רודן, שראה את אביו נרצח ע"י הנאצים מול עיניו, וגם המנצח גארי ברתיני, ניגנו אותו בהתלהבות. הנאצים אסרו על יהודים לנגן וגנר, וזהו בעצם הניצחון היהודי. יתהפכו הנאצים בקיברם- היהודים ינגנו וגנר".

המקום הטבעי לשמוע וגנר הוא באופרה. ניסית להיות בקשר בעניין זה עם האופרה הישראלית, מאז פיטורייך המתוקשרים משם?

"אני לא בקשר עם האופרה הישראלית מאז האירועים. אין ספק שהמקום בו וגנר צריך להישמע הוא באופרה. טענתי את זה מאז שנכנסתי שם לתפקיד המנהל המוזיקלי, אבל אני מבין את האילוצים שיש להם. במשך 15 השנים שהייתי המנהל המוזיקלי של האופרה הישראלתי התחשבתי באילוצים האלו בעצמי".

 אתה גר בניו-יורק, ומופיע בכל העולם. איך כל זה עדיין חשוב לך?

"אני נמצא כל שנה בארץ והקשר שלי אליה חזק מאוד. אני מנצח על וגנר בכל העולם, ולא מוכן לקבל שבבית שלי אני לא יכול לעשות את זה".

פורסם ב"גלובס", 5.6.2012

From → Uncategorized

6 תגובות
  1. Nehama Kuperstein permalink

    על חמישה בתים ומלחין אחד תרעש הארץ.
    על חמשת בתי האולפנה שבבית אל ועל מלחין גרמני אחד
    שכבר שנים מנסים לנגן את יצירותיו אבל מעוט הזוי קובע
    לא יהי…
    אנחנו בישראל חיים במאה ההזויה שאין לה מספר.
    ביום ראשון הבא ינצח אשר פיש על הפילהרמונית
    ויש לי כרטיס מקווה שלא תהיה פשלה.

  2. אשר permalink

    אכן, ממש מצער ומקומם. תליתי בזה תקוות.

  3. במקום בו אוסרים על מוזיקה עוד ישרפו אנשים…

  4. שרון צדוק permalink

    קונצרט פרטי. תזמורת פרטית. מה הבעיה? לא מתאים לך אל תבוא! איך אפשר להחרים אומנות מצד אחד ולזעוק שמחרימים לנו מוסדות אקדמאים מצד שני?

  5. אסף סמסונוב permalink

    באמת מצער. אם כי הכרטיסים היו מאד יקרים- 360 ש"ח לכרטיס הזול ביותר בתכנית שמתחילה ב20:30. לכל הקוראים העבריים שמתעניינים הואגנר אני ממליץ לרכוש את המונוגרפיה של עמי מעייני על ואגנר שעלתה לי בדיוק כמו מושב אחד באירוע שבוטל. (שלושה ספרים בכריכה אחת. ספר א- ביוגרפיה. ספר ב – דיון על האופרות כולל תקציר מפורט שלהם בעברית. ספר ג'- על התקבלותו של ואגנר בקרב סופרים ואנשי מוזיקה בגרמניה וסקירה של כמה מכתביו העיוניים. כולל המאמר המפורסם על המוזיקה היהודית של מנדלסון. סה"כ קרוב לאלף עמודים בעברית.)
    ביחד עם עוד שתי הקלטות מייצגות של 'הטבעת' (שולטי ובולז נניח)- עדיין לא תעברו את המחיר לכרטיס זוגי של הקונצרט הזה.

  6. דור permalink

    ראשית איפה ניתן להשיג את הספר?

    לגבי עלות הקונצרט- אין ברירה! לקונצרט מכל סוג ובמיוחד כזה אם תזמורת גדולה מאודו סולנים מחו"ל, יש עלויות גדולות מאוד, ואין לי ספק שגם מכירת כל הכרטיסים במחיר זה לא יכולה לכסות את העלויות. לכן למען מטרה זו לגיטימי לדרוש מחיר שכזה. אם הפילהרמונית יכלה לנגן וגנר, אולי היה ניתן לקנות כרטיסים במכירים זולים יותר, וגם כחלק ממנוי. המחירים כיום לפילהרמונית די דומים לכרטיס בודד.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: