Skip to content

די.וי.די חדשים: ראטל ב"ולדבונה", ארחריץ' בוורביה ובולז בזלצבורג

19 ביוני 2012

התזמורת הפילהרמונית של ברלין מקיימת מדי שנה חגיגה של מוזיקה קלאסית ב"ולדבונה" (waldbuehne, "במה ביער"). זהו אמפיתיאטרון עצום במערב ברלין, שמכיל 22,000 איש. הקונספט של המופעים ב"ולדבונה" דומה מאוד ל"פילהרמונית בפארק" אצלנו, כולל מסכים בצד הבמה והגברה. הוא שונה רק במחיר (שם זה עולה כסף) וברפרטואר (שם הוא הרבה יותר נועז).

לאחר ביקור בקונצרט של הפילהרמונית של ברלין ב"ולדבונה" בשנה שעברה- על האירוע עצמו קשה לי להמליץ. האמפי ענק, ואם לא קניתם כרטיסים למקומות הקרובים לבמה- תבלו את הקונצרט בצפייה במסכים. ואם כבר לצפות במסך- עדיף לעשות זאת בנוחות בבית. זה נכון במיוחד לקונצרט הנוכחי, שהתקיים ביוני 2009. הקונצרט זכור בברלין בגלל הגשם השוטף שליווה את חלקו, והמצלמה אכן עוברת מדי פעם להראות את הפתרונות היצירתיים של הקהל כנגד המבול.

האלבום כולל שלוש יצירות: קטעים מ"מפצח האגוזים" של צ'ייקובסקי, הקונצ'רטו מס' 3 לפסנתר מאת רחמנינוב, ו"פולחן האביב" של סטרווינסקי. על הכול מנצח סיימון ראטל, מנהלה המוזיקלי של התזמורת. את הקונצ'רטו מבצע יפים (Yefim) ברונפמן, שמוכר היטב בארץ. זהו אחד הקונצ'רטי הקשים והוירטואוזיים ברפרטואר, וברונפמן מתמודד איתו בביצוע מצוין.

הקלטות הקונצרטים ב"ולדבונה" נופלות בדרך כלל מהקלטות אולם רגילות, בעיקר בגלל המעבר הבלתי נמנע של המצלמות אל הקהל מדי פעם. עם זאת, זהו ביצוע הדי.וי.די המוצלח ביותר שאני מכיר לקונצ'רטו השלישי של רחמנינוב. לטובת ההפקה יש לציין שגם איכות ההקלטה והצילום מצוינת, למרות תנאי השטח.

יצירות מאת סטרווינסקי, רחמנינוב וצ'ייקובסקי. הפילהרמונית של ברלין. מנצח: סיימון ראטל. די.וי.די Euro Arts.

—————————————————————————————————————————————————

 כוהנת הפסנתר

מרתה ארחריץ' וחברים. די.וי.די Medici Arts.

האלבום הזה מוקדש לפסנתרנית הארגנטינאית מרתה ארחריץ' (Argerich), כיום בת 71. הוא הוקלט במהלך מספר קונצרטים בפסטיבל וורביה (Verbier) בשווייץ, במהלך השנים 2007 ו- 2008. לצידה של ארחריץ' מופיעה בו שורה ארוכה של מבצעים גדולי עולם, ביניהם הצ'לן מישה מאיסקי, הכנר ג'ושוע בל, הוויולן יורי באשמט ואחרים.

הלקט מתחיל עם הפרטיטה מס' 2 של באך, בביצוע עדין ורגיש של ארחריץ' עצמה. הוא ממשיך עם מבחר יצירות קאמריות המשלבות פסנתר- מאת מוצרט (אנדנטה ווריאציות לפסנתר בארבע ידיים), גריג (סונטה לצ'לו ופסנתר), ברטוק (סונטה לכינור ופסנתר) ולוטוסלבסקי (וריאציות על נושא של פגניני לשני פסנתרים). לסיום מבוצעת חמישיית הפסנתר בסול מינור של שוסטקוביץ'.

האלבום הזה הוא מתנה יפה לאוהבי מוזיקה קאמרית, אך פחות מתאים לאוהבי זיקוקי דינור מוזיקליים. ארחריץ' נוטה לפרשנות רצינית ומעמיקה, וזו גם ההשפעה שהיא מעבירה לשותפיה. למי שמחפש מניירות, חיוכים, שפת גוף קופצנית וכדומה – אין כל כך מה לחפש פה. הוא גם פחות מומלץ לאלו שמעדיפים מוזיקה קלאסית ורומנטית, שכן חלק ניכר ממנו מוקדש למוזיקה מודרנית (ברטוק, לוטוסלבסקי ושוסטקוביץ').

——————————————————————————————————————

 בולז בזלצבורג

קונצרט הפתיחה של פסטיבל זלצבורג 2008. מנצח: פייר בולז (Boulez). די.וי.די C Major.

פייר בולז (87) הוא אחד מחשובי המוזיקאים של תקופתנו, הן כמלחין והן כמבצע. עם זאת, סיגנון הניצוח שלו הקנה לו את הכינוי "פייר בול-עץ". האיש הוא מוזיקאי ענק, אבל הניצוח שלו טכני ויבש. אז התוצאה המוזיקלית נהדרת, אבל די משמימה לצפייה.

האלבום הנוכחי צולם ב- 2008. זוהי הקלטה של קונצרט הפתיחה של פסטיבל זלצבורג, עם התזמורת הפילהרמונית של וינה והפסנתרן דניאל ברנבוים. עם התזמורת מבצע בולז את "ואלסים אציליים וסנטימנטליים" של ראוול ואת "ציפור האש" של סטרווינסקי, וברנבוים מצטרף אליהם לביצוע הקונצ'רטו מס' 1 של ברטוק.

לגבי הביצוע- אין הפתעות. ברנבוים מנגן נהדר והתזמורת מצוינת, אבל בולז מנצח- כרגיל- כמו פקיד. בכל מקרה, הביצוע טוב מאוד ואיכות הצילום וההקלטה מעולה. מומלץ בעיקר בזכות ברנבוים והתזמורת.

————————————————————————————————————————-

פורסם ב"גלובס", 19.6.2012

One Comment
  1. איל בראון permalink

    לא ראיתי אף אחד מהקלטות ה-DVD הללו, אולם בד"כ המדיום הזה טוב בעיקר לאופרה, שם יכול להיות לו ערך מוסף על דיסקים- אם הבמאים לא מקלקלים את ההפקות, כפי שקורה לא פעם.
    לגבי הקלטות קונצרטים- צריך שהביצוע יהיה באמת יוצא דופן ויוסיף הרבה על הקלטות האולפן של אותו מנצח באותה יצירה כדי שהרכישה תהיה כדאית. לבולז (למשל) הקלטות אולפן נפלאות ל"ציפור האש" וליצירות רוול וקשה לצפות שהקלטת ה-DVD תוסיף משהו. לי , אגב,לא משנה הטכניקה של הניצוח אלא התוצאה המוסיקלית. ריכרד שטראוס ניצח עם תנועות ממש מינימליות והיה מנצח מעולה.
    אין המון דוגמאות להקלטות DVD חשובות לקונצרטים סימפוניים – אבל חלק מהקלטות ה-DVD של אבאדו בלוצרן עולות מוסיקלית על הקלטות האולפן שלו (סימפוניות 3,6,7 של מהלר, למשל), והנגינה היחודית של התזמורת שם שווה את ההוצאה. כך אולי גם הקלטות חיות של קרלוס קלייבר ביצירות אותן לא הקליט באולפן.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: