Skip to content

"למעשה אנחנו פועלים ממניעים אגואיסטיים": ראיון עם אברי לויתן, מייסד פסטיבל "מוזתיקה" (Musethica)

14 באוקטובר 2015
פרויקט מוזתיקה במרכז קליטה

אברי לויתן (במרכז) בקונצרט במסגרת פסטיבל "מוזתיקה" במרכז קליטה (צילום יח"צ)

בימים הקרובים יתקיים בארץ פסטיבל יוצא דופן, הנושא את השם "פסטיבל מוזתיקה הבינלאומי למוזיקה בקהילה". השם "מוזתיקה" (Musethica) מורכב מהלחמה של שתי מילים, "מוזיקה" ו"אתיקה". בבסיס הפרויקט, שיתקיים בין ה- 16 ל- 25 בחודש, עומדת יוזמה יוצאת דופן: לבצע מוזיקה קלאסית לא רק לקהל "רגיל", אלא גם- ואפילו במיוחד- לשוהים במוסדות חברתיים שונים. בין היתר מנגנים חברי הפרויקט לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, גני ילדים, בתי כלא, בתי ספר, מרכזים לחסרי בית ועוד.

"הרעיון התחיל עם כיתה שלימדתי בבית הספר הגבוה למוזיקה בסרגוסה, ספרד", מספר הוויולן הישראלי-גרמני אברי לויתן, מייסד הפרויקט. "זו היתה כיתה של צעירים מצטיינים, שלמדו עם מורים מעולים. הבעיה היתה שהצעירים האלו ניגנו בעיקר בפני העמיתים שלהם והמורים שלהם, ולא התנסו מספיק בנגינה בפני קהל. באחד הימים פגשתי מרצה לכלכלה, שהציעה להגיע עם המוזיקה לקהלים לא שגרתיים. מכאן התפתח הרעיון לנגן בפני קהלים שאין להם גישה לקונצרטים "רגילים", עקב סיבות פיזיות או סוציו-אקונומיות. היא אירגנה לנו קונצרטים בבתי כלא, בתי חולים ומוסדות לחינוך מיוחד, ועקב התגובה המדהימה של הקהל החלטנו להרחיב את הפרויקט למוסדות נוספים וארצות נוספות".

אברי לויתן (42) מתגורר בברלין מזה 15 שנים. הוא מופיע בעיקר כוויולן סולן, ומנגן בקביעות גם בהרכבים קאמריים. הוא מספר שפרויקט "מוזתיקה" מתקיים כיום בשבע מדינות, שישראל היא אחת מהן. הפעילות בארץ התחילה בשנה שעברה, ובסוף החודש תקיים העמותה את הפסטיבל השני שלה בארץ.

הפסטיבל השנה יארח  14 מוזיקאים.  חלקם נגנים בעלי שם בינלאומי: הכנרים סרגיי אוסטרובסקי ורועי שילוח, אברי לויתן עצמו (ויולה), ונגן הצ'לו אורפאו מנדוצי. חלק אחר מורכב ממוזיקאים צעירים מצטיינים מהארץ והעולם. הפסטיבל יכלול כעשרים קונצרטים במגוון מוסדות חברתיים ברחבי הארץ, שינוגנו לאוכלוסיות השוהות במקום ללא עלות. בין היתר ינגנו חברי "מוזתיקה" במחלקה הסגורה במרכז הרפואי גהה, קמפוס "ביאליק רוגוזין" בתל אביב, מרכזי עמותת אלו"ט לילדים אוטיסטים, מרכזי אקי"ם לקימום אנשים עם מוגבלות שכלית, בתי ספר לחינוך מיוחד, גני ילדים, מועדוני קשישים ועוד. בנוסף הם יקיימו שלושה קונצרטים "רגילים" לקהל הרחב, בתשלום, בבאר שבע (21 באוקטובר) ובתל אביב (23 ו- 24 באוקטובר).

בפסטיבל תיחשף לראשונה "רביעיית מוזתיקה ישראל", אותה ייסדה העמותה השנה.  הרביעיה תשתלם במהלך השנה הבאה בהדרכת חברי "הרביעייה הירושלמית" המהוללת, והחל מדצמבר תצא גם לקונצרטים קהילתיים באופן קבוע.

לקבל דרך תרומה

לויתן מציין כי המודל של "מוזתיקה" הוא לקיים מינימום של 85% מהקונצרטים במקומות החברתיים. "עם זאת, מהות הפרויקט היא לא של נדבנות ולא של תרומה לקהילה", הוא מדגיש. "זהו קודם כל פרויקט חינוכי, שנועד לאפשר לנגנים הצעירים להופיע בפני קהל. אנחנו עושים את זה למען עצמנו. זה לא נראה כך, אבל למעשה אנחנו פועלים ממניעים אגואיסטיים".

לדבריו, נגני הפרויקט אינם עושים הנחות לקהל הקהילתי מבחינת החומרים. "הם מנגנים את הרפרטואר הקלאסי התובעני ביותר, כמו יצירות של בטהובן, דבוז'אק, ברהמס ואחרים. מה שכן, הקונצרטים בקהילה קצרים יותר, בין 40 דקות לשעה, ואנחנו תמיד מקפידים לקיים דיאלוג עם הקהל אחרי הקונצרט".

איך מגיב הקהל שלכם? קשה לחשוב על אסירים בבתי כלא או על מאושפזים במחלקה סגורה כקהל טבעי למוזיקה קאמרית.

"אני מופתע לטובה מהתגובות. לעיתים רמת הקשב בקונצרטים הקהילתיים היא יותר גבוהה אפילו מזו של הקהל ה"רגיל". לדוגמא, ביצענו חמישייה של דבוז'אק בכלא מעשיהו, והיה באולם שקט מוחלט. לא רצו שנלך".

כמה אנשים יושבים בקהל בקונצרט קהילתי שכזה?

"זה משתנה. במעשיהו היו בערך 120. אבל בדרך כלל אנחנו מעדיפים שיהיו בקהל רק שלושים – ארבעים איש, כי אז הקהל יכול לשבת קרוב אלינו. זו חוויה מדהימה לנגנים. הם יודעים שהם לא הולכים לנגן ב"קרנגי הול" אלא בפני אסירים, נוער בסיכון, חולים או פליטים, ומנגנים אחרי ההכנה הכי מדוקדקת וברמה הכי גבוהה. אחרי קונצרט כזה המוזיקאים אומרים שעכשיו הם מבינים למה פנו לעסוק במוזיקה".

הנגנים הצעירים בפרויקט מקבלים שכר?

"לא. המודל עובד על כך שהצעירים מופיעים ללא תמורה, אבל גם לא משלמים על כיתות אמן וחזרות שמועברות להם על ידי טובי המוזיקאים בעולם. בנוסף, כל הנגנים מקבלים מילגות שמכסות להם את הוצאות הלינה, הטיסות והכלכלה. למילגות האלו יש מודלים שונים של מימון: בספרד אנחנו מקבלים מימון מהמדינה, בברלין יש תמיכה של השלטון המקומי, ובמקומות אחרים אנחנו תלויים בתומכים".

אתה עצמך רואה מזה כסף?

"אני לא מרוויח מהפרויקט הזה כסף, אבל יש לי ממנו הרבה סיפוק. מי שכן מקבל שכר הם המורים בפרויקט, שמקבלים שכר על ההוראה".

ביצועי המוזיקה הקלאסית במקומות כה לא שגרתיים הניבו אנקדוטות למכביר. "היה לנו קונצרט במעון לחסרי בית בספרד, אליו הגיע מבקר מוזיקה מקומי שכתב ביקורת מוזיקלית על הקונצרט", מספר לויתן. "היה עוד מקרה מיוחד בפולין: לאחד הקונצרטים ה"רגילים" שלנו הגיעו עשרה אסירים בליווי משטרתי, אחרי שנחשפו להרכב בהופעה בתוך בית הכלא ורצו לשמוע אותנו שוב. הם הופיעו אמנם בבגדים אזרחיים, אבל קשה היה לפספס אותם. אחרי הקונצרט הם חזרו לכלא. זה היה מרגש מאוד עבורנו לראות שהגיעו".

הקונצרטים של "מוזתיקה" לקהל הרחב (בתשלום) יתקיימו בקונסרבטוריון באר-שבע (21 באוקטובר) ובקונסרבטוריון "שטריקר" בתל אביב (23 ו- 24 באוקטובר). החזרות וכיתות האמן יהיו פתוחות לקהל.

אתר הפרויקט בעברית:

http://musethica.org/he

פורסם ב"גלובס", 13.10.2015

From → Uncategorized

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: