Skip to content

"יש מנויים שמתלוננים כאשר אנחנו מבצעים מוזיקה מודרנית": ראיון עם אבנר בירון, מנהלה המוזיקלי של תזמורת הקאמרטה ירושלים

4 במרץ 2016
Avner Biron_ photo_Simon van Boxtel

אבנר בירון. צילום: Simon Van Boxtel

בשבוע הבא תעלה תזמורת הקאמרטה ירושלים קונצרט מעניין, שכותרתו "בשבחי האל". בקונצרט ישתתפו ארבעה זמרים סולנים, נגן קרן סולן, ומקהלת "האנסמבל הקולי הישראלי". התכנית מגוונת ומעניינת: היא תכלול סינפוניה וקנטטה מאת וילהלם פרידמן באך (הבן של-), קונצ'רטו לקרן ולתזמורת מאת צבי אבני, וה"מגניפיקט" המפורסם מאת יוהאן סבסטיאן באך (לסולנים ומקהלה).

על הקונצרט ינצח אבנר בירון, מייסדה של הקאמרטה ומנהלה המוזיקלי. בירון הקים את התזמורת בשנת 1984, וכיום היא נחשבה לטובה מסוגה בארץ. למרות זאת, כמו כל התזמורות הקאמריות הישראליות, היא נאלצת להתמודד עם קשיים כלכליים בלתי פוסקים.

"כדי לשרוד בעולם המוזיקלי של היום צריך קודם כל לא להתעייף", אומר בירון. "חשוב מאוד לא להישחק בכל מה שקשור בשמירה של סטנדרטים. זה מתחיל כבר בתיכנון של עונת הקונצרטים, שאותה אנחנו עושים שנתיים מראש. התיכנון המוקדם הזה מאפשר לנגנים לדעת בדיוק מה ינגנו בעתיד, ולי הוא מאפשר לעשות חזרות עם חטיבות שונות בתזמורת ולעבוד על ניקיון, על צליל קבוצתי ועל פרשנות".

לדברי בירון, הרבה מהקשיים הכלכליים נובעים משינויים בקריטריוני התמיכה של משרד התרבות. "השינויים האלו משפיעים מאוד על התקציב, ובכל פעם שזה קורה נוצרת בעיה. נוצר מצב שאנחנו מתחייבים לעונת קונצרטים מסוימת ומוכרים לה מנויים, ואז מודיעים לנו על קיצוץ. אי אפשר לתכנן עונה בלי לדעת את התקציב".

יכול להיות שיש בארץ יותר מדי תזמורות על פחות מדי קהל?

"אני שומע כבר עשרות שנים שהקהל למוזיקה קלאסית מתמעט או מתבגר. לדעתי, אנשים פשוט מגיעים למוזיקה הזו בגיל מאוחר. אנשים צעירים עסוקים בדברים אחרים, כמו פרנסה או משפחה. כשמתיישבים קצת, מגיל חמישים ואילך, מגיעים לזה. כך שזה לא שיש פחות קהל. מה שכן קרה הוא שקמו המון גופים מוזיקליים חדשים, וכל אחד נוגס בתקציב".

אז אולי כדאי להקטין את מספר הגופים בהם תומכת המדינה, ולהגדיל את סכום התמיכה לאלו שכן נתמכים?

 "אני לא חושב שזה נכון להגביל יוזמות אמנותיות. אבל בהחלט צריך לעשות אבחנה חדה בין הגופים השונים, ולהעניק את התמיכה על בסיס איכות. גוף שלא יהיה מספיק איכותי יצטרך לגייס כספים לבד או להתאמץ להשתפר. ככה אפשר יהיה ליצור תמריץ לגופים השונים להגיע לרמה גבוהה. זה נכון גם לתזמורות וגם למקהלות".

*******

"אנשים רוצים לשמוע את מה שהם כבר מכירים"

בחירת הרפרטואר בקונצרט הקרוב מעניינת ויוצאת דופן, בוודאי בכל הנוגע ליצירות של וילהלם פרידמן באך. "באך האב חשב שוילהלם פרידמן הוא המוכשר מבין כל ילדיו", אומר בירון. "זהו מלחין כמעט לא מוכר, למרות שהיה מהפכן וחיפש כל הזמן דרכים חדשות. הסינפוניה שלו שנבצע בקונצרט היא יצירה דיסוננטית מעניינת בארבעה פרקים, ששומעים בה חיפושי דרך מורכבים". בקונצרט תבוצע גם קנטטה של וילהלם פרידמן באך, שמתחילה במילים "קול קורא במדבר" ותבוצע בארץ בפעם הראשונה.

עוד יצירה שבולטת בתכנית היא קונצ'רטו לקרן ותזמורת של המלחין הישראלי צבי אבני, שיבוצע בבכורה עולמית. הקונצ'רטו מבוסס על סיפור "דון קיחוטה" מאת סרוואנטס: כלי הסולו מייצג את דון קיחוטה, והתזמורת מסמלת את העולם החיצוני. "זו יצירה שאנחנו הזמנו מהמלחין", אומר בירון. "זו יצירה א-טונאלית, אבל יש בה משהו שמזכיר את באך מבחינת פיתוח המוטיבים ולכן היא מתקשרת לתכנית הקונצרט".

לדברי בירון, התזמורת מקפידה לבצע בקביעות מספר יצירות של מלחינים ישראלים בני זמננו בכל עונה, למרות שהקהל לא תמיד אוהב זאת. "המינון של מוזיקה מודרנית מול קלאסית במהלך העונה זו שאלת השאלות", הוא אומר. "רוב האנשים אוהבים לשמוע את מה שהם מכירים ולא פתוחים לנסיונות, ולפעמים ממש מתלוננים כשיש מוזיקה מודרנית. רוב הקהל למוזיקה קלאסית מבוגר, ובגיל מבוגר אנשים פחות פתוחים לשינויים. לכן, מה שאני מנסה לעשות זה להכניס את היצירות המודרניות להקשר של קונצרט שלם, כדי שהביצוע שלהן לא יהיה תלוש".

ואיך אתה מתמודד עם התלונות על המוזיקה עצמה?

"זו אכן בעיה. מצד אחד, אי אפשר לשים למלחין סייגים ולהגביל אותו מבחינה אומנותית. זה כבר לא יהיה הוא. מצד שני, אני מסכים שהמוזיקה היום לא מספיק קומוניקטיבית. אפשר לעשות אותה יותר נגישה לקהל. אבל זהו באמת תפקידם של המלחינים. אני רק המבצע. וזה נכון שהמוזיקה המודרנית נדחקה לפינה".

איך מוציאים אותה משם?

"דרך חינוך של הקהל. הבעיה מתחילה בזה שהוציאו לימודי מוזיקה מבתי הספר. יש כמובן מגמות מוזיקה, אבל לומדים בהן רק תלמידי ביצוע לא רבים. היתר לא חשוף בכלל למוזיקה קלאסית, וכיום גם דור ההורים לא נחשף אליה בכלל. אם ילדים היו שומעים מוזיקה מודרנית מגיל צעיר, היא לא היתה נשמעת להם זרה. זה הכל עניין של הרגל".

הקונצרטים יבוצעו בירושלים (8.3), רחובות (9.3), מרכז אלמא בזכרון יעקב (10.3) ות"א (11.3, 12.3 ו- 13.3).

פורסם ב"מעריב", 4.3.2016

 

 

From → Uncategorized

להגיב

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: