Skip to content

"אנחנו מצלמים מוזיקאים ישראלים פשוט כי הם טובים": ראיון עם כריסטוף וינקל, מנכ"ל ערוץ "מצו"

7 ביולי 2016
Christophe-Winckel - (c) Jean-Baptiste Millot

כריסטוף וינקל. צילום: Jean-Baptiste Millot

כריסטוף וינקל, מנכ"ל ערוץ "מצו", הפך בשנים האחרונות לדמות מרכזית עבור אוהבי המוזיקה הקלאסית בארץ. שני הערוצים שאותם הוא מנהל, "מצו" ו- "מצו לייב HD", משמשים כערוצים המועדפים אצל אוהבי מוזיקה רבים: הם מספקים תוכן איכותי של מוזיקה ומחול, ומחברים את הצופים ללב העשייה המוזיקלית באירופה בלי לקום מהכורסא בסלון.

בשבוע שעבר הגיע ווינקל (43) לביקור קצר בישראל. "אני מנסה להגיע לכאן מדי שנה", הוא אומר. "חשוב לי לחזק את הקשר עם גופים מוזיקליים ישראליים. את הפילהרמונית הישראלית, לדוגמא, אנחנו מקליטים בקביעות.  כעת אני כאן כדי לבדוק אפשרות לשיתופי פעולה עתידיים נוספים".

את הראיון קיימנו לפני קונצרט הפילהרמונית עם הפסנתרן דניל טריפונוב, בו נוגן בין היתר הקונצ'רטו לפסנתר מספר 2 של רחמנינוב. "היינו אמורים להקליט את הקונצרט הזה", הוא מספר באכזבה ניכרת. "אבל הסוכן של טריפונוב עצר את ההקלטה ברגע האחרון. מסתבר שטריפונוב אמור להקליט את כל הקונצ'רטי של רחמנינוב ל"דויטשה גרמופון", והסוכן לא רצה שתהיה לו הקלטה אחרת ליצירה. זו פעם ראשונה שסוכן עוצר צילום של קונצרט. אני לא מבין את ההיגיון הזה, לעצור חשיפה של אמן שאתה מייצג. וזה מצער אותי כפליים כי טריפונוב הוא אחד מהפסנתרנים שבעבר הקלטנו בשיטתיות. זה ממש חבל".

++++++++

ווינקל מציין שהקונצרט היה אמור להיות מצולם בטכנולוגיה הנקראת 4K, או "אולטרה HD", שאיכותה גבוהה יותר מה- HD הרגיל. "הטכנולוגיה הזו זמינה כעת רק במזרח אסיה ובאוסטרליה, ואנחנו מרחיבים אותה בהדרגה לארצות נוספות", הוא מספר. "בעתיד יהיה ערוץ חדש של "מצו", שיעבוד על עיקרון של VOD (צפייה בתכנים לפי דרישה) והתכנים בו יהיו בטכנולוגיית 4K. כרגע אנחנו בונים ספריית הקלטות עבור הערוץ הזה, בה יהיו מופעי מוזיקה קלאסית, ג'אז ומחול. צפייה בערוץ באיכות מלאה תדרוש כמובן גם רכישת מסך טלוויזיה בטכנולוגיה מתאימה, שכיום אנשים קונים בעיקר לשידורי כדורגל. כרגע הערוץ עדיין לא זמין בישראל".

+++++++++

וינקל מציין שערוץ 'מצו' עבר התפתחות גדולה בשנים האחרונות. "הערוץ זמין כיום ב- 60 מדינות. יש לנו 28 מיליון מנויים, מתוכם 1.7 מיליון בישראל. ההתרחבות הזו מאפשרת לנו גם לשדר ממקומות חדשים, כמו קנדה ואוסטרליה".

בישראל משדר "מצו" בשני ערוצים. הראשון הוא ערוץ "מצו" הרגיל, שזמין בחבילת הבסיס של "הוט ו"יס". השני הוא ערוץ "מצו לייב HD", שזמין למנויי "הוט" בלבד. לדברי וינקל, אחד הדברים בהם הם מתמקדים כעת הוא לחזק את הבידול בין שני הערוצים. "כיום, רוב החומרים מערוץ ה-HD  מגיעים בסופו של דבר לערוץ הרגיל. זה הולך להשתנות. החזון הוא להפוך את ערוץ ה- HD לאולם קונצרטים, שיציג את האירועים הכי בולטים בזירה הבינלאומית. יהיו שם יותר קונצרטים חיים או כאלו שישודרו בטווח קצר ממועד ביצועם, וכולם יהיו באיכות HD. לערוץ 'מצו' הרגיל, לעומת זאת, הקונצרטים האלו יגיעו רק אחרי שנה".

+++++++++

במקביל לבידול של ערוץ ה- HD כאולם קונצרטים ביתי, מתוכננים גם פורמטים חדשים לתכניות בערוץ 'מצו' הרגיל. "הרעיון הוא להפוך את 'מצו' לערוץ שנותן ערך מוסף. נשדר שם בין היתר ראיונות, חזרות וכדומה".

אחת היוזמות שמרתקות את וינקל ביותר תתקיים לקראת סוף השנה בערוץ 'מצו' הרגיל. "באתר שלנו יופיעו חמישים תכניות, והצופים יוזמנו לבחור אילו מהן ישודרו בשבוע האחרון של דצמבר. בין המצביעים תיערך הצבעה, ולפיה נקבע מה לשדר. זה גם ייתן לנו מושג מרתק על ההעדפות של צופים שונים ממדינות שונות, כי כרגע יש לנו נתונים רק על ההעדפות בצרפת".

אחת הבעיות המשמעותיות לאוהבי האופרה בישראל היא שהתרגום של האופרות שאתם משדרים הוא בצרפתית בלבד. יש לזה פיתרון?

"תלוי איפה. במזרח אסיה ובקנדה יש כבר כיום אפשרות לבחור כתוביות תירגום באנגלית. אנחנו בודקים אפשרות להרחיב אותה בעתיד. נכון להיום- האופציה הזו לא זמינה לצופי 'מצו' בישראל".

מה שעוד מפריע לצופים רבים היא החזרה הרבה שיש על אותם קונצרטים.

"זה נכון, אבל החזרה הזו תלך ותפחת ככל שנמשיך לצלם קונצרטים חדשים. מצד שני, צריך להבין שצילום כזה דורש השקעה רבה, ולצערנו המשקיעים כבר לא ששים להשקיע במוזיקה קלאסית כי אין בזה כסף. לכן אנחנו מצלמים בעיקר במימון עצמי".

בעבר ציינת שאתם נמנעים מלשדר ביצועי מופת ישנים בגלל שהקהל דורש איכות צילום גבוהה. זה עדיין תקף?

"אנחנו כן משדרים חומרים ישנים יותר, אבל רק בערוץ 'מצו' הרגיל. בספטמבר, לדוגמא, יהיו שידורים עם קונצרטים של המנצח הרברט פון קראיאן ושל הזמרת מאריה קאלאס".

ניתן לראות ב"מצו" בשנים האחרונות לא מעט אמנים ישראליים. תוכל להרחיב על כך?

"זה נעשה פשוט כי יש הרבה מוזיקאים ישראלים מצוינים. התזמורת הפילהרמונית הישראלית, לדוגמא, מארחת בקביעות סולנים מעולים ומנצחים מעולים. כערוץ בינלאומי אנחנו מעוניינים לשדר מופעים ממגוון מקומות בעולם, וישראל משתלבת בזה היטב. אנחנו מצלמים את המוזיקאים הישראלים לא משיקולי שיתוף פעולה, אלא פשוט כי הם טובים".

פורסם בשינויים קלים ב"אופוס- המגזין למוזיקה קלאסית", 7 ביולי 2016 

 

From → Uncategorized

One Comment
  1. גבי permalink

    ערוץ מצו נהדר. החזרות לא מטרידות לדעתי מאחר ורוב הצופים רואים בו בררת מחדל אם אין משהו לטעמם בערוצים אחרים..
    הבעיה העיקרית לרבים מאוד הוא התרגום לאנגלית. נראה שלא קשור לעלות או לטכניקה. כול הנושא הוא הגאווה הצרפתית.
    אני מקווה שישבר כמו באקדמיה בה התחילו הצרפתים לפרסם בעיקר באנגלית. ( אנגלית כיום אינה שפת לאום אלא שפה בין לאומית מקובלת. )

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: