דילוג לתוכן

ראיון עם דוד שמר, מייסד תזמורת הבארוק ירושלים

1 במרץ 2007

השבוע מתקיימים במקומות שונים בארץ קונצרטים של "תזמורת הבארוק ירושלים" עליהם מנצחת קתי דברצני (Debretzeni), אחת מכנרות הבארוק הגדולות בעולם כיום. דברצני, היושבת כבר שנים בלונדון, החלה את דרכה בתזמורת הירושלמית ומקפידה להופיע איתה בקביעות. עבור הצ'מבליסט והמנצח דוד שמר, שהקים את התזמורת ומנצח עליה עד היום, זו סיבה למסיבה. "קתי היא מהדמויות המרכזיות בתחום נגינת כינור בארוק בעולם כולו", מתגאה שמר. "היא הגאווה הגדולה ביותר שלנו".
דוד שמר הקים את תזמורת הבארוק ירושלים ב- 1989, כמה שנים לאחר שיא הסצינה של המוסיקה המוקדמת בעולם. במרכזי המוזיקה באירופה וארה"ב שיגשגו אז תזמורות בארוק רבות, שחבריהן ניגנו בכלי תקופה או בשיחזורים שלהם. בארץ, לעומת זאת, המצב היה עלוב ביותר. "בניתי את התזמורת ממש מאפס", מספר שמר. "לא היו כלים, והיו מעט מאד נגנים שידעו במה מדובר. במשך תקופה ארוכה עבדנו עם פשרות, כמו כלים מודרניים עם מיתרי גיד. כולם עבדו בהתנדבות, כולל אני".
כיום מהווה תזמורת הבארוק הירושלמית שחקנית קבועה בנוף המוזיקה המקומי, עם סדרות מנויים מסודרות ואורחים ברמה בינלאומית שמגיעים להופיע איתה. השבוע, כאמור, תופיע עם התזמורת קתי דברצני. היצירות בתכנית מציגות את המסורת הכלית של תקופת הבארוק באיטליה, וכן את השפעתה על מלחינים בארצות אחרות. קתי דברצני מככבת כסולנית ומנצחת, בתכנית שכוללת יצירות מאת ויואלדי, סטרדלה, טורלי ובאך (הקונצרט היחיד שנשאר הוא בתל-אביב, 1 במרץ 2007). דברצני ושמר יופיעו יחד גם בתכנית נוספת באולם שטריקר בת"א, ברסיטל לכינור וצ'מבלו שיוקדש כולו למוזיקה של באך (יום א', ה- 25 בפברואר, 20:30).
שמר (54) סבור שלמוסיקה מוקדמת יש פוטנציאל גדול שאין למוסיקה קלאסית. "למוסיקה הזו יש פוטנציאל גם אצל צעירים", הוא אומר. "זאת בניגוד למוסיקה קלאסית, שמדברת בעיקר לאנשים מגיל מסוים ומעלה. במוזיקה המוקדמת, עם הכלים המיוחדים שלה, יש עבור רבים משהו אקזוטי".

התגובות סגורות.