Skip to content

ראיון עם ניר קברטי, מנצח הסימפונט רעננה

13 במאי 2007

פורסם ב"גלובס", 13.5.2007

ניר קברטי חייב את המינוי שלו למנהלה המוסיקלי של הסימפונט רעננה לאינתיפאדה השניה. השנה היתה 2002, והמנצח הפורטוגזי של התזמורת, אלוורו קאסוטו, החליט שישראל היא מקום מסוכן מדי. התזמורת נתקעה בלי מנצח, קברטי הוזמן בהתראה קצרה להחליף, ומיד לאחר הקונצרט הראשון מונה לתפקיד המנהל המוזיקלי של התזמורת.

קברטי (38), יליד חולון, התחיל את דרכו המוסיקלית כפסנתרן. הוא למד בתלמה ילין, שירת בתזמורת צה"ל, ובמקביל למד גם ניצוח. את הארץ עזב עם תום השירות הצבאי. "בגיל 21 החלטתי שאני חייב לצאת למקומות שבהם המוסיקה נכתבה", הוא מספר בראיון טלפוני מביתו בפירנצה. "הייתי חייב לחוש מקרוב איפה המלחינים האלו יצרו, ולדבר את שפתם".

את עשר השנים הבאות בילה בוינה. הוא עבד כקואוץ' (פסנתרן המדריך זמרים), ומכאן היתה דרכו סלולה לאופרה. הוא עבד באופרות של וינה ומדריד, ובהמשך התמנה לעוזרו של זובין מהטה בבית האופרה של פירנצה. בחודשים האחרונים התמנה, במקביל לתפקידו בסימפונט רעננה, גם למנהל המוסיקלי של תזמורת סנטה-ברברה בארה"ב. במקביל הוא עובד גם כפרילאנס, ולאחרונה ניצח ב"לה סקאלה" במילאנו. בשנים האחרונות ניצח בהצלחה גם על שתי הפקות באופרה הישראלית החדשה.

קברטי מחלק את ימיו בין קליפורניה וישראל, אך ביתו נמצא בפירנצה. מי שקושרת אותו לשם היא רעייתו האיטלקיה גאיה, איתה התחתן לפני מספר חודשים. השניים נפגשו בהפקה של האופרה "אותלו" מאת ורדי באופרה של פירנצה, בניצוחו של זובין מהטה. "גאיה היא אוהדת פנאטית הן של 'אותלו' והן של זובין מהטה", הוא אומר, "כך שהמפגש היה הגיוני". עלילת "אותלו" מתרחשת בקפריסין, וקברטי ורעייתו הלכו עם זה עד הסוף: "כדי לסגור מעגל של הפגישה והחתונה, התחתנו בטירה של אותלו בקפריסין", הוא מספר.

גאיה היא בת למשפחת אמנים מפירנצה. היא למדה שירה קלאסית ומשפטים, ואת עבודת הגמר שלה כתבה על זכויות יוצרים באופרה. השניים גרים כאמור בפירנצה, אך בשנים האחרונות ניתן לראות אותה לא מעט בארץ כאשר קברטי מגיע לכאן לנצח.

הסימפונט ידעה בחייה עליות ומורדות, ובשנים האחרונות חל ברמתה שיפור גדול. קברטי מסביר זאת בכך שחצי מנגני התזמורת כבר נבחרו על ידו. "היום, הרכב הנגנים חזק בהרבה מזה יחסית למה שקיבלתי ב- 2002", הוא אומר.

קברטי לא מכחיש שאחת הסיבות שהופכות את התזמורת לאטרקטיבית לנגנים היא המרכיב הכלכלי. "לסימפונט יש הרבה עבודה גם מעבר לקונצרטים למנויים", הוא אומר, "ולכן יכולת ההשתכרות גבוהה יחסית. זו גם הסיבה שהרשינו לעצמנו להיפרד מנגנים שלא עמדו בסטנדרט והחלפנו אותם בנגנים טובים יותר".

שידרוג נוסף שעשתה התזמורת בשנה האחרונה היה המעבר לאולם החדש שלה, שהביא לשיפור דרמטי בצליל התזמורתי. "האולם הקודם היה גדול יותר, אבל סבל מבעיות אקוסטיות קשות", אומר קברטי. "הנפח והתפוסה של האולם החדש קטנות יותר, אבל הבנתי שמבחינה מוסיקלית זה הרבה יותר בריא לתזמורת לעבוד בתנאים אקוסטיים טובים".

את קברטי והסימפונט אפשר יהיה לשמוע שוב בסוף החודש, באולם החדש של התזמורת ברעננה. עם התזמורת יופיעו כסולנים ניתאי צרי (כינור) והלל צרי (צ'לו). "לבנות תזמורת זה תהליך ארוך ומייגע", מסכם קברטי, "אבל יש לי את אורך הרוח הדרוש לזה".

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: