Skip to content

ביקורת קונצרט: גאלה עם אנג'לה גיאורגיו בפילהרמונית

25 באוקטובר 2009

פורסם ב"גלובס", 24.10.2009

אנג'לה גיאורגיו בתל-אביב. צילום: דן פורגס

קונצרט הגאלה השנתי של הפילהרמונית עמד השנה בסימן כהונתו בת ארבעים השנה של זובין מהטה כמנהל המוזיקלי של התזמורת. הביקורת על כהונתו האינסופית של מהטה הפכה לבון-טון, ולא תמיד בצדק: מעבר ליכולתו המוכחת כמנצח, קשריו הבינלאומיים הם נכס אדיר ובזכותם מגיעים לכאן שמות גדולים תמורת שכר מגוחך. דוגמא טובה לכך היתה הופעתה בקונצרט של זמרת הסופרן אנג'לה גיאורגיו (Gheorghiu), בביקור ראשון בתל-אביב. גיאורגיו (44) שייכת לצמרת זמרות האופרה בעולם, והופעתה כאן אכן התגלתה כשיחוק. זה אמנם לא היה קונצרט מרגש או עוצר נשימה, אבל איכות השירה הפנטסטית שלה סיפקה הרבה רגעים יפים.

הקונצרט הורכב לסירוגין מקטעים תזמורתיים קצרים וקטעי שירה בליווי התזמורת. רוב הקטעים המושרים היו אריות אופראיות של ורדי, פוצ'יני וביזה ("כרמן"), חלקם מוכרים יותר וחלקם פחות. חלק אחר בתכנית, קטן יותר, היה של קטעים הנושקים למוזיקה הקלה. התכנית הבטיחה הנאה חושית, אך לא סיפקה קטעים מהסוג שתופס בגרון. דווקא חבל: היה מעניין לשמוע את גיאורגיו שרה לדוגמא את האריה הגדולה של ויולטה מ"לה טרוויאטה", בזכותה טיפסה לצמרת לפני 15 שנים, או משהו קצת יותר תובעני של פוצ'יני. בסיכומו של דבר הרפרטואר שנבחר היה שילוב חסר קשר של קטעים שונים, שמנע עלייה לעוצמות גדולות של רגש מצד הזמרת וגם מצד הקהל. לכן, הרושם היה יותר של פטיפורים ופחות של מנה עיקרית. הרגע המרגש ביותר בקונצרט היה דווקא תזמורתי: זה היה קטע סכריני וסנטימנטלי של פיאצולה בשם "שלום סבא", בו מהטה והתזמורת הפגינו אינטימיות שכל זוג היה מתגאה בה.

מבחינת איכות הנגינה והאנרגיה הכללית, קונצרט הגאלה תפס את הפילהרמונית ביום טוב במיוחד. התזמורת ניגנה בצליל חם ועשיר, ומהטה הוביל אותה בכל הריכוז וההתלהבות. מעבר לכך, היה תענוג לראות את הקשר בינו לבין גיאורגיו. מהטה נודע כמאסטר בליווי סולנים, ואמש זה ניכר היטב. הוא נתן לגיאורגיו חופש ריתמי והבעתי, ומצידו הקפיד על ליווי מדויק. ברוב המקרים זה עבד היטב, למעט במספר מקומות בהם כיסתה התזמורת על הזמרת מבחינת עוצמה.

בכל הנוגע לגיאורגיו עצמה ניתן לסכם את הקונצרט כהצלחה, במיוחד בחלק השני. מבחינה קולית, גיאורגיו היתה ונשארה זמרת מצוינת. יש לה טכניקה מעולה ושליטה קולית אופטימלית, שמאפשרת לה לשיר באופן משוחרר ובלי שום מאמץ נראה לעין. היא הרשימה במיוחד באריות הסופרן, שהוא הקול הטבעי שלה. קשה היה שלא להתפעל מהשירה שלה בטווח הגבוה, ומיכולתה לשלב שירה שקטה עם הבעה דרמטית חזקה. זה היה נכון במיוחד באריות היפות מ"לה רונדינה" ו"ג'אני סקיקי" של פוצ'יני, שהיו נפלאות. מצד שני, ההתעקשות לשלב גם אריה מתוך "כרמן", הכתובה למצו-סופרן, הראתה שבצלילים הנמוכים היא קצת פחות בבית.

מעבר ליכולת הקולית, גיאורגיו הוכיחה שהיא גם דמות בימתית מקסימה שיכולה להחזיק בקלות קהל בן אלפי אנשים. זה כלל פלירטוט מעודן עם הקהל ועם המנצח, החלפה של שלוש שמלות במהלך הערב, וריקוד מרומז וסקסי במקומות המתאימים. אין ספק שהבחורה יודעת את העבודה שלה. החלק השני של הערב היה מוצלח יותר בהיבט זה, גם כי נגע יותר מבחינה רגשית וגם כי היה חם יותר מבחינת הרפרטואר.

הצלילים המתוקים ביותר במהלך הערב יצאו דווקא מפיו של יו"ר קרן התזמורת, מיכאל צלרמאייר, באירוע הגאלה של קרן התזמורת במלון הילטון. באירוע, בהשתתפות רבים מקהילת העסקים הישראלית, בישר צלרמאייר כי סוף-סוף נעשים צעדים לקידום השיפוץ המיוחל של היכל התרבות. לדבריו, השיפוץ אמור להתחיל כבר בעונה הבאה, תוך שמירה על אופיו המקורי של האולם. התזמורת משוועת לשיפוץ הזה כבר שנים, וכפי הנראה כרגע גם עיריית תל-אביב נחושה לקדם אותו. אמן ואמן.

קונצרט הגאלה השנתי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית. סופרן: אנג'לה גאורגיו. מנצח: זובין מהטה. היכל התרבות ת"א, 24.10.

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: