Skip to content

"צפיתי נכון את העתיד": ראיון עם גיטריסט הג'אז אל דימיולה

29 באפריל 2012

בסוף השבוע יופיע בארץ הגיטריסט האמריקאי אל דימיולה (Di Meola), שחוזר לישראל בקביעות מאז הופעתו הראשונה פה בשנות השמונים. הוא יופיע בארץ פעמיים (בירושלים ובשוני), עם מופע שישלב ג'אז לטיני, טנגו וג'אז קלאסי.

מאחורי דימיולה (58) יש שלושים שנות קריירה, והוא נחשב כיום לאחד הגדולים בתחומו. מבחינה סגנונית הוא משויך לתחום הג'אז האינסטרומנטלי העכשווי, עם השפעות מגוונות שמתחילות במוזיקה ברזילאית ומסתיימות בטנגו.

איך אתה עצמך מגדיר את הסגנון המוזיקלי שלך?

"קשה לי להגדיר סגנון", אומר דימיולה בראיון טלפוני מארה"ב. "אבל אני כן יכול לומר שהחל באמצע שנות השמונים הטנגו הפך להיות יותר ויותר משמעותי עבורי. בנוסף, החל משנות השמונים העברתי את הדגש מהופעות חשמליות להופעות אקוסטיות".

 היתה לזה סיבה מיוחדת?

"הסיבה העיקרית היתה פרקטית- רציתי לשמור על השמיעה. אי אפשר לנגן מוזיקה חשמלית חזקה לאורך זמן בלי שהשמיעה תיפגע. לשמחתי, הייתה לי הבנה טובה של העתיד כבר בגיל צעיר. האלבום שהוצאתי עם פאקו דה לוסיה וג'ון מקלפלין היה הצלחה אדירה, והבנתי שמוזיקה אקוסטית יכולה ללוות אותי עד סוף חיי בלי לפגוע בשמיעה".

דימיולה מסביר כי הוא עדיין מופיע בהופעות חשמליות פה ושם, אבל עיקר פעילותו היא אקוסטית. "עצוב לי על מוזיקאים שמזוהים רק עם הופעות חשמליות", הוא אומר. "מה הם יעשו בגיל 75? אם ימשיכו להופיע עם חמישה רמקולים הם יהיו חירשים לגמרי. מצד שני, אם יעברו להופעות אקוסטיות איש לא ירצה לשמוע אותם כי הם מוכרים רק כחשמליים. העובדה היא שאני מקבל הרבה יותר עבודה עם ההרכב הנוכחי שלי, שהוא אקוסטי".

לקהל הישראלי יש לדימיולה הערכה מיוחדת. "הקהל הישראלי הוא קהל טוב ומעריך", הוא אומר. "התחושות שמקבלים מקהלים שונים משתנות בכל העולם, ובמדינות של הים התיכון אני מרגיש מצד הקהל קירבה וחום שלא תמיד מוצאים במקומות אחרים".

קורה שהתגובות של הקהל משפיעות על האילתור שלך בזמן ההופעה? 

"כמעט ולא. האילתור מושפע בעיקר ממה שאני מרגיש מהמוזיקאים שמנגנים איתי. את התחושות של הקהל אני מקבל יותר אחרי ההופעה, כשאנחנו הולכים לחתום על דיסקים.  לפעמים התגובות האלו מפתיעות, כי מסתבר לי שמה שהרגשתי על הבמה היה שונה ממה שאנשים בקהל הרגישו".

דמיולה מספר כי מכירת הדיסקים אחרי הופעות הפכה להיות התחליף לחנויות המוזיקה. "כבר כמעט ואין היום חנויות תקליטים בעולם", הוא קובע בצער. "כל השגת המוזיקה נעשית אונליין. אנשים מורידים מוזיקה ומשתפים מוזיקה, ואם לא תחתום על דיסקים אחרי הופעות לא תמכור בכלל. כיום אנחנו מוכרים 95% פחות דיסקים מלפני 25 שנה, ואילו ההופעות עלו ב- 95%. יש לי מזל שאני מרוויח מהופעות, כי להישען על מכירות תקליטים כבר אי אפשר. האינטרנט הרג את התעשייה הזו".

המופע שיבצע דימיולה בישראל נקרא  World Sinfonia, ולצידו של הכוכב הראשי ישתתפו בו גיטריסט נוסף, נגן אקורדיון, ונגן תופים וכלי הקשה. בין היתר יבוצעו במופע יצירות של מלחין הטנגו הארגנטינאי הגדול אסטור פיאצולה, שדימיולה מגלה כלפיו הערכה מיוחדת. "פיאצולה הוא המלחין הקלאסי האהוב עלי", הוא אומר. "הוא למד בפאריז אצל מורה למוזיקה קלאסית, ששיכנעה אותו לשמור על מקורותיו ולהישאר בעולם הטנגו. זה רעיון שאני שמח מאוד להתחבר אליו".

פורסם ב"גלובס", 29.4.2012

From → Uncategorized

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: