Skip to content

שלישית מצדה לא תפיל: על האופרה "כרמן" במצדה

10 ביוני 2012

כרמן במצדה. צילום: מקסים ריידר

הרבה אנשים שאלו אותי בסוף השבוע איך היתה "כרמן" במצדה. התשובה הראשונה שעלתה לי לראש היתה "חם". אחריה בא "צפוף". אחר כך התחילה התשובה לגבי הביצוע עצמו, שדווקא היה טוב. לזה נגיע מיד. אבל לפני שמתחילים לדבר על הביצוע והמוזיקה, נראה לי שיש מקום לדבר על העניינים הטכניים. קודם כל, למה דווקא יוני? החום והיובש של אמצע יוני במצדה רחוקים מלהיות אקלים מתאים לביצוע אופרה. למה אי אפשר לעשות את הפסטיבל בחודש אפריל, כשמזג האוויר נעים וממוזג יחסית? מה רע בחול המועד פסח, לדוגמא? ואם כבר קיטורים- למה אי אפשר לרווח טיפה את המושבים, כדי שאפשר יהיה לשבת בנוחות מינימלית? או לחבר גומייה לכריות הישיבה, כדי שלא ייפלו בהמוניהן מתחת לטריבונות? או לדאוג לעוד דוכני שתייה ואוכל בהפסקה, כדי למנוע את תורי הענק? ההפקה הזו כל כך גדולה ומרשימה, שחבל שלא תהיה מושלמת בגלל עניינים פעוטים שכאלו.

זו הפעם השלישית בה אני מגיע לפסטיבל האופרה במצדה, ואני חייב לציין ש"כרמן" היתה בעיני קצת פחות אפקטיבית מהאופרות שעלו בשנים הקודמות. בעיה עיקרית בעיני היתה ההגברה. מדובר במופע באוויר הפתוח, ולכן הגברה חזקה ומסכי צד הם הכרח המציאות. אבל מה שקרה הפעם היה שההגברה והמרחק שיטחו לגמרי את הניואנסים הרגשיים. הסולנים בהפקה הזו מצוינים ברובם וכולם שרו יפה, אבל לך תתחבר ריגשית למישהו שאתה שומע דרך הגברה קטלנית ורואה רק ממרחק (או דרך מסכי צד, שהיו כהים בהרבה מהבמה).

לגבי הסולנים- אין כל-כך טעם לדון בזמרים השונים, כי באופרה הזו יש שני קאסטים שונים (ולחלק מהתפקידים אפילו שלושה). כל הזמרים היו טובים, אבל בגלל ההגברה היה קשה לעמוד על איכויותיהם עד הסוף. בהופעה ביום חמישי קרתה דרמה רצינית: ננסי פאביולה הררה, הזמרת המקורית בתפקיד כרמן, לא הרגישה טוב ונאלצה לפרוש בהפסקה. נעמה גולדמן הישראלית נכנסה לתפקיד בהתראה קצרצרה, וזה היה מרתק לראות את ההבדל: הררה היתה "כרמן" סוערת ויצרית, ואילו גולדמן- אצילית ומאופקת יותר. אשמח לראות אותה שוב. עם זאת, גיבורת הערב עבורי היתה מאריה אגרסטה (Agresta), בתפקיד מיכאלה. היא היתה היחידה שהצליחה לחדור את מסך ההגברה ובאמת לרגש.

התפאורה הפעם הזכירה קצת מערבון, עם האבק המדברי של מצדה כתפאורה מקורית. מכיוון שמדובר בספקטקל גרנדיוזי, לא נפקד גם הפעם מקומם של הסוסים (שהלכו הלוך וחזור מאחורי הבמה) והחמורים (שהחליפו את הגמלים מ"אאידה"). הקהל רוצה ערך לכסף, והחיות, כמו תמיד, משלמות את המחיר. אולי הגיע הזמן להתבגר ולחסוך מהחיות את הבלגן הזה? אפילו בקרקס מדראנו הבינו שאקרובטיקה של בני אדם היא הרבה יותר מרשימה מנאמברים של חיות מאולפות. זה היה נכון גם ב"כרמן", עם קטעי הפלמנקו הנהדרים של להקת הרקדנים מספרד.

לסיכום: אם אתם אוהבי אופרה אמיתיים שבאים בגלל המוזיקה – הישארו בבית ושימו לכם די.וי.די מוצלח של "כרמן". אם אתם באים בשביל השואו- הגעתם למקום הנכון, אבל אל תשכחו להביא מניפה כדי להזיז קצת את האוויר העומד. הערה חשובה: החלק השני של המופע (אחרי ההפסקה) היה הרבה יותר מוצלח מאשר הראשון. אל תתפתו לעזוב בהפסקה.

האופרה "כרמן" במצדה. מנצח: דניאל אורן. יום ה' 7.6. הופעות נוספות יתקיימו ב- 10, 11 ו- 12 ביוני. 

פורסם ב"גלובס", 10.6.2012

From → Uncategorized

2 תגובות
  1. למה בכלל להזיק כל כך לטבע המדברי בהפקת אופרה, כל שנה מחדש?

  2. maximreider permalink

    כרגיל – הכל לעיניין. מסכים במאה אחוז עם כל מילה שלך

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: