Skip to content

"ההישג הגדול בחיי הוא 42 השנים עם הפילהרמונית הישראלית": ראיון עם זובין מהטה

12 ביולי 2012

זובין מהטה. צילום: דן פורגס

המנצח זובין מהטה חזר בשבוע האחרון לישראל בסערה, לאחר שנת שבתון בה השאיר את הפילהרמונית בידיים של מנצחים אורחים. השבוע כבר ניצח על התזמורת כמעט מדי יום, ובעונה הבאה ינצח על לא פחות מ- 14 סדרות קונצרטים שונות.

"הפילהרמונית חסרה לי מאוד במהלך השנה הזו", אומר מהטה. "לנגני התזמורת יש צליל ייחודי וחם, ונזכרתי בהם בגעגועים בעת שניצחתי על תזמורות אחרות במהלך התקופה".

מהטה (76) מציין כי השבתון שלו היה רחוק מאוד מלהיות שנת חופש. "פשוט הופעתי במקומות אחרים במקום להופיע בישראל", הוא אומר. "בין היתר ניצחתי בציריך, ולנסיה, ברלין, וינה ומינכן. אלו התחנות הקבועות שלי בעולם. אני נמנע בדרך כלל מלהופיע כמנצח אורח, אלא חוזר לאותם מקומות קבועים".

מהטה, יליד מומבאי, מתגורר עם רעייתו בלוס אנג'לס. השניים מחזיקים גם בית בפירנצה, בו הם חיים חלק מהשנה. חלק אחר הוא מקדיש לתחנות הקבועות בהן הוא מנצח, ביניהן ישראל. בתקופת שהייתו בארץ הוא משתכן במלון הילטון. הוא תושב קבע בארה"ב, אך מדגיש כי את כל נסיעותיו בעולם הוא עושה עם דרכונו ההודי.

לאחר קריירת ניצוח של למעלה מחמישים שנה- מה אתה מחשיב בתור ההישג המקצועי הגדול ביותר שלך בחיים?

"את 42 השנים שלי עם הפילהרמונית הישראלית. זו חוויה של התפתחות מתמדת. אני מאוד גאה בנגנים שלי. הם מנגנים עם הרבה אהבה ומסירות, והם חסרו לי מאוד. זו גם הסיבה שבשנה הבאה אני מופיע פה כל כך הרבה".

 ************

הפילהרמונית אמורה לחזור בחודש מרץ 2013 להיכל התרבות בתל-אביב, העובר כעת שיפוצים נרחבים. החזרה הזו דרושה לה כאוויר לנשימה, עקב הבעיות הרבות הנובעות מהיעדר אולם בית ראוי.

אתה מאמין שהיכל התרבות באמת יהיה מוכן במועד המובטח?

"לא הכול יהיה מוכן במרץ, אבל האולם עצמו והלובי אמורים להיות מוכנים. אני מקווה שגם חדרי השירותים הנוספים של הנשים יהיו מוכנים עד אז", הוא צוחק.

מהטה גאה מאוד בעונה הבאה של התזמורת, בה תופיע שורה ארוכה של מנצחים וסולנים גדולים. הוא עצמו יחזור לתזמורת במלוא המרץ, וינצח כאמור על 14 סדרות קונצרטים. מנצחים בולטים נוספים יהיו גוסטאבו דודאמל, ולדימיר יורובסקי, כריסטוף אשנבאך, קיריל פטרנקו, כריסטוף פון דוהנני, קורט מאזור ואחרים. בין הסולנים בולטים הפסנתרנים מאריי פרהיה, יוג'ה וואנג, דניס מטסוייב וקון וו פייק, הכנרים ניקולאי זניידר, ג'ושוע בל, ג'נין יאנסן ויוליאן רחלין, ושורה ארוכה של זמרים מעולים שיופיעו בשלושה ביצועים קונצרטיים של אופרות- "פיק דאם" מאת צ'ייקובסקי ו"אותלו" ו"פלסטאף" מאת ורדי.

בין יתר האמנים שיופיעו עם הפילהרמונית בעונה הבאה מונה מהטה שלושה "בנים של", שלכולם תהיה זו הופעת בכורה עם התזמורת. הראשונה היא נגנית הסיטאר אנושקה שנקר, בתו של ראווי שנקר, שתנגן קונצ'רטו לסיטאר מאת אביה בניצוחו של מהטה. השני הוא הכנר מיכאל ברנבוים, בנו של דניאל ברנבוים, שינגן את הקונצ'רטו לכינור של שנברג (גם הוא בניצוח מהטה). השלישית היא זמרת הסופרן אריאנה צוקרמן, בתו של פנחס צוקרמן, שתשיר את תפקיד הסופרן בסימפוניה הרביעית של מהלר בניצוחו של אביה.

************

מהטה מכיר היטב את פרטי פרשת ביטול הקונצרט מיצירות וגנר, שהיה אמור להתקיים בת"א לפני מספר שבועות בניצוחו של אשר פיש. למהטה יש עניין אישי בסיפור: הוא היה הראשון שניסה לבצע בארץ מוזיקה של וגנר, בשנת 1981. הוא הוביל אז את הפילהרמונית לביצוע הדרן מאת וגנר, ונתקל בהתנגדות עזה מצד הקהל. בעקבות אותו אירוע זכה למינוי של מנהל מוזיקלי לכל ימי חייו, כהבעת אמון מצד התזמורת.

על ביטול הקונצרט באוניברסיטת ת"א הוא מביע צער גדול. "אני לא מבין את הצביעות הזו", הוא אומר. "אוניברסיטה אמורה להיות מקום שיש בו חופש ביטוי. אני לא יודע מי היה בדיוק הגורם באוניברסיטה שביטל את האירוע, אבל לדעתי זו היתה החלטה שגויה".

הבעת את דעתך בזמן אמת?

"רציתי להביע תמיכה באשר פיש ובקונצרט, אבל לא היתה לי הזדמנות לכך. חשבתי שיציפו אותי בטלפונים בעניין, אבל איש לא התקשר. מצד שני אני שמח שהקונצרט לא התקיים בהילטון, כי האקוסטיקה שם גרועה. מגיע למוזיקה של וגנר להישמע באקוסטיקה טובה יותר".

אז מה, ויתרת על הרעיון לבצע וגנר בארץ?

"אני עדיין חושב שצריך לבצע את המוזיקה של וגנר בישראל. למרבה הצער, כל העניין הזה תפס כיוון לא ענייני. מדוע אוסרים על ביצועו כאן- כי הנאצים השתמשו בו? הוא הרי מת עשרות שנים לפני הקמת המפלגה הנאצית. כי הוא היה אנטישמי? זה נכון גם לגבי חצי מהאריסטוקרטיה האירופאית באותה תקופה. לא ברור לי למה נטפלים דווקא לוגנר. חבל לי שנמנעת מהקהל הישראלי האפשרות לשמוע את המוזיקה שלו".

************

מהטה פעיל מאוד כמנצח בזירה הבינלאומית, ועוקב מקרוב אחרי השפעת השינויים הכלכליים בעולם על עולם המוזיקה. "דרום אירופה נמצאת כעת בתקופה קטסטרופלית", הוא אומר. "איטליה נמצאת בתחתית החבית. ניצחתי שם השנה על 12 הופעות ולא שילמו לי. פשוט אין כסף. אותו סיפור בספרד. הממשלות שם לא נותנות החזרי מס לתורמים, וגם לא נותנות כסף בעצמן בגלל המצב. מי שמציל קצת את המצב הוא הקהל, שרוצה לשמוע מוזיקה וממשיך לבוא. בישראל, בינתיים, המצב יותר טוב".

אז איפה כן יש כסף?

"בעולם הערבי. בשנים האחרונות הייתי פעמיים באבו-דאבי והגעתי גם לקטאר, שבה יש תזמורת סימפונית. יש יותר כסף גם במזרח, במדינות כמו סין ויפן".

************

בשבועות הקרובים תצא הפילהרמונית בניצוחו של מהטה לאירופה, ותנגן בפסטיבל זלצבורג היוקרתי. בין היתר היא תבצע שם את "מחייה המתים", יצירה ווקאלית מאת המלחין הישראלי הוותיק נועם שריף. בחירה זו אינה מעידה על הכלל: ברוב הופעותיה בחו"ל הפילהרמונית דווקא לא מבצעת יצירות מאת מלחינים ישראלים, אלא מתמקדת ברפרטואר סטנדרטי. מהטה טוען כי התזמורת דווקא עושה מאמץ גדול לקידום המוזיקה הישראלית. "אני מקבל באופן קבוע תווים של יצירות של מלחינים ישראליים, ולפי התווים מחליט אם הם מתאימים לנו לביצוע. בעונה הקרובה, לדוגמא, נבצע יצירה של מלחין ישראלי בשם אייל אדלר, עליו המליץ דניאל ברנבוים. בנוסף נבצע במהלך העונה יצירות של בוריס פיגובט ויחזקאל בראון".

שלושה מלחינים בעונה זה לא הרבה.

"הקהל הישראלי הוא שמרני, בעיקר הקהל המבוגר. הם נעשו אמנם סובלניים יותר למוזיקה מודרנית, אבל ממשיכים להעדיף מוזיקה קלאסית ורומנטית. מעבר לזה, גם רוב המנצחים שבאים לפה לא רוצים לבצע מוזיקה מודרנית אלא ללכת על בטוח. הרבה פעמים אנחנו מבקשים מהם לבחור רפרטואר מודרני, אבל בסופו של דבר הם בוחרים יצירות שיותר כיף להם לבצע".

דרך אגב, אתה מוכר כמנצח אבל לא כנגן. מה היה כלי הנגינה שלך?

"ניגנתי קונטרבאס ופסנתר. אבל כיום אני לא מנגן בפומבי, רק למטרות אימון ולימוד".

 לאיזו מוזיקה אתה מקשיב בשביל הכיף, לא לעבודה?

"אני בקושי מקשיב למוזיקה בשביל הכיף. אבל כשזה כבר קורה- אני מקשיב למוזיקה קאמרית. זו המוזיקה שגדלתי עליה בבית".

************

nהטה מעורה מאוד במצב הפוליטי והחברתי בארץ. על המצב הישראלי-פלשתינאי הוא צופה בדאגה: "כשאני מחוץ לישראל אני משתדל להגן עליה. אבל כשאני פה- אני צריך לומר את מה שאני באמת חושב. שני הצדדים אומרים שהם מוכנים להקריב קורבנות למען השלום. אבל כשאני רואה את המצב בשטח- הדברים נראים אחרת לגמרי. לדוגמא, אני רואה התנחלויות בדרך לירושלים. אלו כבר לא התנחלויות, אלו ערים. ברור שאי-אפשר יהיה לפרק אותן, אלא שיהיה צורך למסור שטח אחר במקומן. אבל כדי שזה יקרה צריך להגיע להסכם. אני לא מבין למה שני הצדדים לא יושבים ומדברים".

הוא מספר כי בכל פעם שהוא מגיע לארץ הוא  מבקר גם  ברמאללה, אליה הוא נכנס עם דרכונו ההודי. "מה שברור זה דבר אחד- הפלשתינים חיים כמו אסירים", הוא פוסק. "אני לא מדבר רק על גדר ההפרדה אלא על כל ההגבלות- על תנועה, על מזון, על מים וכדומה. לצערי ישראלים לא יכולים לנסוע לרמאללה, אבל הייתי שמח אם היו נוסעים ורואים מה קורה שם. לדוגמא, שיש שם מיכלי מים על גגות של בתים. זו ההקצאה שניתנה לפלשתינים ע"י ישראל. לעומת זאת, בהתנחלות שנמצאת גבעה אחת ליד יש גנים פורחים. האם זה הוגן? האם יתכן שלמישהו יהיה רצון טוב כלפיך כשאתה מתייחס אליו בצורה כזו?"

 אלו דברים שקשה לאוזן ישראלית לשמוע.

"אני אוהב את הארץ הזאת ואומר זאת כחבר של ישראל. הרבה אנשים מעדיפים לעצום עיניים, כי המצב לכאורה משגשג. אבל אני חייב לומר- פיתחו את העיניים וראו את האמת".

דיברת על זה עם מישהו מהנהגת המדינה?

"עם שמעון פרס. הוא האחרון שם שאפשר לדבר איתו על הדברים האלו".

____________________________________________________________________________________________

זובין מהטה- תחנות בחייו

1936- נולד במומבאי, בירת הודו. אביו, הכנר והמנצח מהלי מהטה, ייסד את התזמורת הסימפונית של מומבאי.

1954 –  החל ללמוד ניצוח בווינה, כשהיה בן 18.

1958 –  זכה בתחרות הניצוח הבינלאומית בליברפול, ומונה לעוזר המנצח של התזמורת הפילהרמונית של העיר.

1967 – 1960 – כיהן כמנהל המוזיקלי של התזמורת הסימפונית של מונטריאול.

1978 – 1962 – כיהן כמנהל המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית של לוס-אנג'לס (בחלק מהזמן- במקביל למונטריאול).

1991 – 1978 – כיהן כמנהלה המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית של ניו-יורק.

1961 – החל לנצח על התזמורת הפילהרמונית הישראלית. התמנה ליועץ המוזיקלי של התזמורת בשנת 1969, ולמנהלה המוזיקלי ומנצחה הראשי בשנת 1977.

1981-  הוכרז כמנהל המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית לכל ימי חייו, כהבעת אמון בעקבות תקרית בה ניסה לבצע הדרן מאת וגנר וזכה להתנגדות עזה מצד הקהל.

החל מ- 1985- מנהל מוזיקלי של בית האופרה "מאג'ו מוזיקאלה" בפירנצה.

2006 – 1998 – כיהן כמנהל המוזיקלי של האופרה הממלכתית של בוואריה במינכן.

כיום- משמש במקביל כמנהל המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית ושל בית האופרה "מאג'ו מוזיקאלה" בפירנצה, ונשיא "פסטיבל הים התיכון" בוולנסיה.

____________________________________________________________________________________________

הפילהרמונית במספרים

תקציב שיפוץ היכל התרבות – 140,000,000 שקלים

מספר המקומות שיהיו בהיכל התרבות לאחר השיפוץ – 2500

תקציב התזמורת לעונה  – 80,000,000 שקלים

אחוז התמיכה הציבורית בתזמורת הפילהרמונית – 11%

מספר הנגנים בתזמורת – 105

מספר הקונצרטים שמבצעת הפילהרמונית כל עונה – כ- 170

מספר המנויים לפני יציאת התזמורת מהיכל התרבות- 28,000

מספר הקונצרטים עליהם ניצח זובין מהטה בכל שנותיו בפילהרמונית – 2700

____________________________________________________________________________________________

פורסם ב"גלובס", 12.7.2012

From → Uncategorized

One Comment
  1. משה permalink

    אחרי 42 שנות ניצוח בארץ, למה המאסטרו לא מדבר עברית בסיסית? אולי הוא שולט על התזמורת הפילהרמונית ביד רמה, אבל אינו שולט כלל על שפתנו: העברית. ! משה. חיפה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: