Skip to content

מרוסיה באהבה: האופרה "פיק דאם" בפילהרמונית הישראלית

12 בנובמבר 2012

ולדימיר יורובסקי עם הפילהרמונית הישראלית. צילום: דן פורגס

הפילהרמונית מעלה בימים אלו את האופרה "פיק דאם" (מלכת עלה) מאת צ'ייקובסקי, בביצוע קונצרטי. האופרה מספרת את סיפורו של הרמן, קצין צעיר המהמר בקלפים כדי שיוכל לזכות בסכום כסף גדול ולהתחתן עם אהובתו. הרצון לזכות בהימור הופך לאובססיה, ובסופו של דבר הוא מאבד את אהובתו, את כספו ואת חייו. החוויה מביצוע הבכורה של האופרה ביום חמישי לא היתה מושלמת, אבל בשורה תחתונה זוהי הפקה נהדרת שכדאי מאוד לשמוע.

כוחה של ההפקה טמון, קודם כל, באיכות יוצאת דופן של מבצעים. ראש וראשון להם הוא המנצח, ולדימיר יורובסקי (Jurowski). יורובסקי (40) נחשב לאחד המנצחים הבולטים של הדור הצעיר בעולם כיום, והופעת הבכורה שלו בפילהרמונית הבהירה היטב למה. היה תענוג לצפות בו בעבודה, עם ניצוח שהיה אקספרסיבי, מדויק ומעודן בו זמנית. השליטה שלו בכוחות הביצוע הגדולים היתה מעוררת התפעלות, והוא הצליח להוביל את האופרה הארוכה (שלוש וחצי שעות) כמעט ללא נפילת מתח. מנצח גדול.

בנוסף ליורובסקי התפארה ההפקה בסוללה מרשימה של זמרים, רובם ככולם רוסים. כמעט כולם היו מצוינים, ושרו ברמה שכל בית אופרה בעולם היה חותם עליה בשמחה. כצפוי, בלט במיוחד זמר הבריטון הגדול סרגיי לייפרקוס (Leiferkus). יש לו קול יפהפה, נוכחות בימתית בטוחה בעצמה ואצילות בסגנון של פעם, שהתאימו מאוד לתפקיד. פחות אהבתי את הטנור אולג קולקו (Kulko), ששר את התפקיד הראשי של הקצין הצעיר הרמן. היו לו רגעים יפים, אבל הקול שלו לא היה מספיק יציב והוא לא שיכנע מבחינה רגשית. לתפקיד הזה דרוש טנור צעיר יותר ונלהב יותר.

שבחים נוספים מגיעים למקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני, ששרה בצליל מגובש ומלא עוצמה ובדיקציה רוסית משכנעת. הפילהרמונית עצמה נענתה ליורובסקי בהתלהבות לא רגילה, והפיקה צליל חם ומבריק מהסוג ששמור למנצחים אהובים במיוחד. נקווה שזו תחילתה של ידידות מופלאה בין השניים.

למרות שלל השבחים, היו בביצוע גם לא מעט נקודות תורפה. ראשונה, כצפוי, היתה סוגיית האולם. את זה שאולם "סמולארש" אינו מתאים לקונצרטים אנחנו כבר יודעים, אבל הפעם גילינו שלאופרות הוא מתאים עוד פחות. הרגש לא עובר, הקולות לא מהדהדים, ההעמדות מאולצות כי אין מקום לכולם, כדי להשמיע צלילים מאחורי הקלעים צריך לפתוח את דלתות האולם, וכך הלאה. היה ברור לגמרי שהמפיקים עשו כל שביכולתם כדי שהעסק יעבוד בכל זאת, אבל בהשוואה לאולם נורמלי (ואפילו היכל התרבות הוא נורמלי במקרה זה) ההפקה נראתה כמו אילוץ אחד גדול.

מה שעוד הפריע היתה ההתנדנדות בין הביצוע הקונצרטי למדיום האופראי. בביצוע קונצרטי פשוט עומדים ושרים, אבל כאן ניסו להוסיף קצת בימוי. לטעמי, התוצאה היתה לא אחידה. חלק מהזמרים בוימו יותר וחלק פחות; אביזרים מסוימים (כמו קלפים או מכתב) הופיעו וחלק לא; וכך הלאה. זה הגיע לאבסורד במקום בו הרוזנת נרצחה מאקדח שלא היה, ופשוט מתה באופן וולונטרי על הבמה. אקדח פורים בעשרים שקל היה פותר את הבעיה בקלות.

למרות ההסתייגויות, מדובר בביצוע מצוין לאופרה יפה ולא הכי מוכרת. מומלץ בחום.

האופרה "פיק דאם" בביצוע קונצרטי בפילהרמונית הישראלית. מנצח: ולדימיר יורובסקי. אולם סמולארש, ת"א, 8.11. האופרה תבוצע עד ה- 17 בחודש.

פורסם ב"גלובס", 12.11.2012

From → Uncategorized

להגיב

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: