Skip to content

ביקורת קונצרט: ערב גאלה עם זובין מהטה ותזמורת ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה

25 בינואר 2016
12646734_750832488387505_1688945865642326186_o

זובין מהטה אמש בהיכל התרבות. צילום: גיא כהן-חנוך

בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת ת"א הפך בעשור האחרון להיות הספק הרשמי של נגני עתודה לתזמורת הפילהרמונית הישראלית. הסידור הזה, כמסתבר, מתאים לכולם. לפילהרמונית הוא מבטיח אספקה יציבה של נגנים מצוינים; לנגנים הצעירים הוא נותן אפשרות עתידית לקבל מישרה בתזמורת היחידה בישראל שמשלמת לנגניה שכר סביר; ולקהל הוא נותן הזדמנות פעם בשנה להאזין בהיכל התרבות לגוף תזמורתי צעיר, נמרץ ומבריק.

התזמורת מורכבת כולה מנגנים צעירים שוחרי מוזיקה, שרובם עדיין ממומנים ע"י מלגות (או ע"י הוריהם) ולא צריכים להתמודד עם תלאות העולם האמיתי. כשיגיעו לעולם הזה, יגלו שהבחירה במוזיקה קלאסית כמקצוע עשויה להתגלות כהחלטת קריירה בעייתית מאוד. אבל כרגע הם פועלים בסביבה מוגנת, והסאונד שלהם נשמע בהתאם. לא נעים לומר, אבל התזמורת הזו – שהיא לכאורה תזמורת סטודנטים- נשמעת טוב יותר מרוב התזמורות ה"ממוסדות" והוותיקות בארץ. יש לה צליל מלא חיים, איזון מעולה בין החטיבות, קשב יוצא דופן למנצח, והיא עוברת בקלות ובאופן משכנע בין תקופות וסגנונות. זובין מהטה סיפר בחן אופייני שאת עיקר עבודת ההכנה עשו מורי בית הספר, ולו עצמו (לדבריו) נותר רק לנפנף בשרביט; בכל מקרה, הלוואי שכך היו נשמעות כל התזמורות הסימפוניות בישראל.

הקונצרט התחיל עם הקונצ'רטו הראשון לצ'לו של היידן, עם הצ'לנית הגרמנייה הצעירה תרזה בלדי (Beldi) כסולנית. בלדי התחילה בהיסוס מה, והצליל שלה לא היה מספיק נוכח. אולי כי התרגשה קצת, ואולי כי היא לא רגילה (עדיין) לאולמות גדולים כמו היכל התרבות. אלא שהצליל הזה נפתח ככל שהיצירה התקדמה, ובהדרגה התגלתה צ'לנית בעלת נוכחות נעימה ומוזיקלית מאוד. בפרק השני, האיטי, אפשר היה לרגע לחוש באוויר את הרגשת ההתעלות שיוצרת מוזיקה גדולה בביצוע טוב. תענוג.

היצירה השנייה היתה הקונצ'רטו מספר 5 לפסנתר ותזמורת של סן-סנס, יצירה נדירה למדי על במות בארץ. מהטה ניצח על היצירה כשהוא צמוד לתווים, ונראה היה שגם עבורו לא מדובר בקרקע מוכרת. למרות זאת, התוצאה יצאה מהנה מאוד. גם בזכות התזמורת, שהציגה צליל עשיר אך לא צעקני, וגם בזכות הפסנתרן שי סלוצקי, שביצע את התפקיד הסולני בנגינה ששילבה וירטואוזיות טכנית, פרשנות מרתקת והגשה אישית צנועה ונטולת מניירות חיצוניות. היה מקסים לראות את מהטה מחייך אליו עם "בראבו" לאחר הפרק הראשון: מעבר לחיזוק ששבחים כאלו נותנים לסולן, היה ברור שכמנצח הוא באמת מרוצה מהתוצאה.

חלקו השני של הקונצרט נפתח עם אריות מאת סן-סנס ומוצרט, עם זמרת המצו-סופרן מיכל דורון וזמרת הסופרן ביאטה ליפסקה (Lipska) בהתאמה. אצל דורון בלט קול מלא, עשיר ועתיר ויבראטו, וליפסקה התגלתה כזמרת קולורטורה רבת פוטנציאל. עם זאת, האקוסטיקה הבעייתית של היכל התרבות פגעה קצת בהערכה הכללית לשתיהן. כואב הלב, אבל גם אחרי השיפוץ יש באולם הזה "בורות אקוסטיים", שמי שיושב בהם חש צורך עז לשלוח יד לכפתור ווליום דמיוני ולהגביר אותו.

את הקונצרט חתמה הסימפוניה הראשונה של שומאן, שהיתה לטעמי שיא הערב. מהטה הוביל את התזמורת לביצוע אנרגטי ומבריק, שכל תזמורת מקצועית היתה חותמת עליו בשמחה. גם הפעם ניצח מהטה עם תווים, אך הפעם היה ברור שהוא נמצא בלב הרפרטואר האהוב עליו והתוצאה היתה בהתאם. מרשים מאוד.

בהתייחסות ממוקדת, אפשר לסכם את הקונצרט כהצלחה גדולה לביה"ס למוזיקה ולמהטה עצמו. בהסתכלות רחבה יותר, יש משהו מעורר תקווה לראות עשרות נגנים צעירים שעושים מוזיקה קלאסית באיכות ובהתכוונות כה גבוהות. צריך רק לקוות שיימצא להם מקום עבודה סביר בארץ, ושלא ייאלצו להתפרנס בדוחק בתום הלימודים באחת מהתזמורות העירוניות או בהוראה. אחרת נאבד אותם לטובת תזמורות וגופי מוזיקה אחרים בחו"ל, בדיוק כמו שאיבדנו כבר מאות מוזיקאים ישראלים מובילים מדורות קודמים.

ועוד מחשבה: הקונצרט הזה, בדיוק כמו "פסטיבל מוצרט" הנהדר שהתקיים בסוף השבוע במרכז "אלמא", מדגיש עד כמה גבוהה לעיתים רמת העשייה של מוזיקה קלאסית בישראל. העשייה הזו אולי עוברת מתחת לרדאר של התקשורת הממוסדת, אבל היא קיימת ויש לה קהל. צריך רק לחפש אותה, לצרוך אותה ולדבר עליה. בניגוד לרושם שיכול להיווצר מאמצעי התקשורת הגדולים, "תרבות" היא לא רק תכניות ריאליטי.

ערב גאלה עם זובין מהטה ותזמורת ביה"ס למוזיקה בוכמן-מהטה באוניברסיטת ת"א. היכל התרבות ת"א, 24.1.2016.

 פורסם ב"אופוס"- המגזין למוזיקה קלאסית, 25.1.2016

From → Uncategorized

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: