Skip to content

"השינוי הגדול בפילהרמונית של וינה חל בגלל שהפכה לבינלאומית, לא בגלל צירוף הנשים": ראיון עם ריינר הונק, כנר ראשון בפילהרמונית הוינאית

11 באוגוסט 2017
Rainer Honeck-violin

ריינר הונק. צילום: יח"צ

בתחילת חודש ספטמבר הקרוב יופיע בארץ הכנר האוסטרי ריינר הונק (Rainer Honeck), המכהן ככנר ראשון בתזמורת הפילהרמונית המהוללת של וינה. הונק יהיה אחד משורה ארוכה של מוזיקאים מעולים שיופיעו בפסטיבל הקאמרי הבינלאומי בירושלים, בניהולה המוזיקלי של הפסנתרנית אלנה בשקירובה (רעייתו של המנצח והפסנתרן דניאל ברנבוים).

הונק (56) מנגן בפילהרמונית הווינאית משנת 1981, ואת תפקיד הכנר הראשי הוא ממלא כבר 25 שנים. באופן טבעי, השאלה הראשונה אליו נוגעת לסוגיית הנשים בתזמורת. הפילהרמונית הווינאית היתה כלל-גברית עד תחילת שנות האלפיים, ורק בשנים האחרונות החלו להצטרף לשורותיה נשים. לדברי הונק, לסוגיית צירוף הנשים לא היתה כל משמעות מבחינה מוזיקלית. "התזמורת מאוד השתנתה בשנים האחרונות, אבל לא בגלל צירוף הנשים", הוא אומר. "ראשית, יש בתזמורת רק 12 נשים, וזה לא כל כך הרבה. בעתיד יהיו יותר, אבל זה לוקח זמן עד שמשרות מתפנות".

השינוי המשמעותי בתזמורת, לדבריו, נובע דווקא מכך שהתזמורת נעשתה צעירה בהרבה- וגם הרבה יותר בינלאומית. "זה נשמע מוזר, אבל יש סכנה בכך שהתזמורת נעשית בינלאומית מדי", הוא אומר. "מגיעים אלינו נגנים מכל העולם. הם מנגנים נהדר מבחינה טכנית, אבל הם לא מכירים את המסורת הווינאית. התפקיד שלנו, הוותיקים, הוא להנחיל להם את סגנון הנגינה הווינאי, וזה לא תמיד קל".

אותה "מסורת ווינאית", לדברי הונק, מתייחסת לסוגיות מוזיקליות בסיסיות: צליל יפה, בניית משפטים מוזיקליים בסגנון מסוים, ומה שהוא מגדיר כ"טעם טוב". "כשאני שומע הקלטות ישנות מלפני 40 – 30 שנה, עם מי שהיו אז מנצחי מוצרט מובהקים, יש הבדל משמעותי מהיום. הביצועים איטיים יותר, פחות נלהבים ולפעמים שטוחים, אבל הצליל היה מאוד יפה. חלק מזה הלך לאיבוד".

****

הונק הוא אחד מתשעה אחים ואחיות, חציים מוזיקאים מקצועיים. המוכר שבהם הוא המנצח הבינלאומי מנפרד הונק, שמוכר היטב גם מהופעותיו עם הפילהרמונית הישראלית. "כשהיינו ילדים, אני הייתי כנר יותר טוב", הוא מספר על אחיו המפורסם. "לא לימדתי אותו, אבל הוא תמיד העריך את היכולות שלי. גם היום יש בינינו הערכה הדדית גדולה, והוא שואל הרבה את דעתי".

********

בפסטיבל הקאמרי בירושלים ינגן הונק בשלושה קונצרטים (ב- 5, 7 ו- 9 בספטמבר). היצירות שישתתף בביצוען הן של שומאן (חמישיית הפסנתר המפורסמת אופוס 44), שוברט (השמינייה ד. 803) ומוצרט (דיברטימנטו מספר 17, שביצועיו נדירים למדי). לדבריו, קיים הבדל מהותי בין נגינת מוזיקה קאמרית לבין נגינה בתזמורת. "במוזיקה קאמרית נכנסים יותר לפרטים", הוא אומר. "כל הנגנים רוצים להגיע לפרשנות הכי טובה, וחותרים יחד להגיע לשם. בתזמורת, לעומת זאת, תמיד יש פשרות, וצריך להתיישר לפי רצונו של המנצח. מוזיקה קאמרית זה הדבר הכי כיף שיכול להיות. יש שם תקשורת ודיון, וזה מהנה במיוחד כשיש לצידך נגנים טובים".

בשניים מהקונצרטים תופיע בין יתר שותפיו לנגינה גם בת-זוגו, הכנרת אלבנה דנאילובה (Albena Danailova). גם היא, כמותו, מכהנת ככנרת ראשונה בפילהרמונית הווינאית (בתזמורת יש ארבעה כנרים ראשונים, המנגנים ברוטציה).

זה לא מוזר לנגן יחד עם בת הזוג שלך?

"ברור שאנחנו מדברים בצורה שונה זה עם זה מאשר עם קולגות, ומרשים לעצמנו סגנון הרבה יותר ישיר. אבל יש בינינו הרבה כבוד והערכה, אז זה עובד".

כמו יתר המוזיקאים שיופיעו בירושלים, גם הונק לא יקבל שכר על נגינתו בפסטיבל. "זה פסטיבל מיוחד", הוא מסביר את נכונותו להגיע לירושלים ללא תשלום. "הרמה האמנותית מאוד גבוהה, והארגון מעולה. מעבר לכך, יש בירושלים גם אווירה מיוחדת. הקונצרטים תמיד מלאים, האקוסטיקה טובה, ומזג האוויר נעים. זה כמו חופשה, רק שעובדים בחופשה הזו מאוד קשה", הוא צוחק.

פורסם ב"מעריב", 11.8.2017

From → Uncategorized

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: