דילוג לתוכן

ביקורת קונצרט: "הפילהרמונית בג'ינס" עם להב שני ומרתה ארחריץ'

3 בינואר 2020
להב שני. צילום: מרקו בורגרבה

סידרת "הפילהרמונית בג'ינס" פונה במוצהר לקהל מגוון יותר מאשר הקהל ה"רגיל" של הפילהרמונית. עם זאת, אמש נראה שקהל הג'ינס דווקא הכיר היטב את כללי הטקס הקונצרטיים. גם לטובה (לא מחאו כפיים בין פרקים, השתעלו רק במקומות הנכונים, לא צילמו)- וגם לרעה (רבים ברחו אחרי הצליל האחרון במקום להודות למבצעים). מבחינת הקהל, החוויה היתה בדיוק כמו בסדרות הרגילות של התזמורת. כנראה ששנים של חינוך עשו את שלהן.   

ודווקא משום שנראה שהקהל של ה"ג'ינס" התבגר לאורך עשרים שנות קיום הסידרה, התעוררה שוב השאלה לגבי הפורמט. סידרת הג'ינס מבוססת על קונצרט מקוצר, ללא הפסקה, עם הנחייה של סלבריטי שאמור למשוך קהל שאינו מבקר בקונצרטים באופן סדיר. בעיני, הרבה מהאווירה נקבעת לפי אופי ההנחיה. אמש המנחה היה הסטנדאפיסט תם אהרון, המוכר מתכניתו בערוץ הראשון. אהרון היה מלא בכוונות טובות, אבל העובדה שאינו מגיע מהתחום זעקה לשמיים. אין ספק שקרא קודם את דברי ההסבר שסיפקה לו התזמורת וחלק מהדברים שאמר היו דברי טעם, אבל הדברים נאמרו תוך ניסיון להצחיק שלא כל כך עבד. על בטהובן אי אפשר לדבר במושגים של "שכונה" ו"ערסים". זה פשוט לא מתחבר.

בהשוואה למנחים קודמים שזכיתי לראות בסידרת הג'ינס לאורך השנים אהרון היה דווקא זהב טהור: הוא היה צנוע ("אתם כנראה לא מכירים אותי, אני בערוץ הראשון"), הגה שמות בצורה מדויקת, וניכר שהתכונן היטב. אבל לדעתי הגיע הזמן שפורמט "הפילהרמונית בג'ינס" יעבור שידרוג ויונחה על ידי אנשים שבאים מהתחום ומדברים על מוזיקה בלי להתנצל. לדוגמא להב שני, שניצח אמש על הקונצרט, יכול היה גם להנחות אותו בצורה נהדרת. אפשר היה לנצל את הפורמט כדי להסביר קצת על הקשר בין הבלט "ציפור האש" למוזיקה שהלחין סטרווינסקי, לספר את הסיפור, להציג את הנושאים העיקריים, להראות את ההבדל בין המוזיקה ה"ארצית" לבין המוזיקה ה"שטנית", להדגים מה זה "פלז'ולט" במיתרים (אחת הדרכים של סטרווינסקי להשיג את האפקט ה"לא אנושי"), וכך הלאה. אין לי ספק שהקהל היה יוצא נשכר מכך בהרבה מאשר בדיחות על בטהובן.

ועכשיו לגבי הביצוע. הקונצ'רטו מספר 2 של בטהובן, עם מרתה ארחריץ', השאיר בי תחושה מעורבת. בצד החיובי, זו היתה פרשנות מעניינת: שני הוציא מהתזמורת קווים יפים ולא צפויים, והאיר בצורה נהדרת את התזמור בלי לכסות את התפקיד הסולני. ארחריץ', בת 79, היתה בכושר מלא וניגנה באופן יפה ויציב. מה שפחות אהבתי היתה העובדה שמבחינה סגנונית הביצוע נטה לכיוון ההירואי (בעוד שמדובר ביצירה מוקדמת של בטהובן, שנשמעת משכנעת יותר דווקא בפרשנות "קלאסית"). אפילו הרונדו בפרק השלישי בוצע בצורה רצינית וחסרת חיוך. בנוסף, פה ושם נראה שהתיאום בין הסולנית לבין התזמורת לא היה מושלם. אולי עקב השעה המאוחרת, ואולי עקב העובדה שארחריץ' נטלה לעצמה חופש פרשני וריתמי די משמעותיים. את ההדרן ניגנו השניים יחד בפסנתר בארבע ידיים, בביצוע מצוין. בעיקר אהבתי את הרגע בו החזיקה ארחריץ' את הפדל הימני בעוד שני מנגן בצד שמאל. באמת שיתוף פעולה יפה.

היצירה העיקרית בקונצרט היתה סוויטה מתוך "ציפור האש" של סטרווינסקי. עלילת הבלט המקורי מבוססת על אגדה רוסית עממית, המספרת את סיפורו של נסיך שמחסל מכשף רשע בעזרת ציפור אש קסומה. המוזיקה לבלט נעה בין חלקים טונאליים ועממיים, שמתארים את בני האנוש, לבין קטעים צורמניים יותר שמתארים את יצורי עולם האגדות.

לפני שנתיים ביצעה הפילהרמונית את הבלט המלא בניצוחו של ג'נאנדראה נו­ֹזֶדָה (Noseda), בביצוע אדיר. הפעם בוצעה רק הסוויטה שהתקין סטרווינסקי מתוך הבלט המלא, שאמנם כוללת את הנושאים העיקריים אבל קצרה יותר. שני, ללא פרטיטורה, הוביל ביצוע מרשים ומלא צבע, שהדגים יפה את היכולת המעולה בה נמצאת הפילהרמונית בשנים האחרונות. מצד שני, הביצוע של נוזדה מלפני שנתיים הרשים אותי יותר מבחינת בניית הנושאים, האיזון והאנרגיה. אולי בגלל שביצע אז את היצירה המלאה, ואולי בגלל שבשעה 11 בלילה כבר קצת מאוחר לשמור על אנרגיות גבוהות.

לסיכום:

מבחינת הביצוע- קונצרט מהנה אך לא מושלם. מבחינת פורמט הג'ינס- אולי הגיע הזמן שהפורמט יתבגר, ויקבל צורה שמתאימה יותר לקהל שמגיע אליו.

הפילהרמונית בג'ינס. מנצח: להב שני. סולנית: מרתה ארחריץ'. היכל התרבות ת"א, 2.1.2020.

From → Uncategorized

One Comment
  1. ברוך קורל permalink

    הבקורת מעניינת ועניינית, רצוי שהבקורות יופיעו בתכיפות גדולה יותר כי הרי יש הרבה מופעי מוסיקה אמנותית ואין מאמרי בקורת איכותיים כפי שאתה כותב.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: