דילוג לתוכן

האזנה מומלצת: מזורקה אופוס 17 מספר 4 מאת שופן

20 בספטמבר 2020

"זה מאוד אינטימי עכשיו, שששש!!!!" כך אומר הפסנתרן ולדימיר הורוביץ לפני שהוא מתחיל לנגן את המזורקה אופוס 17 מספר 4 מאת שופן (הביצוע מופיע כאן בהמשך). המשפט של הורוביץ אומר הכל: אלו הן ארבע דקות של יופי טהור, נוגע ללב בצורה שקשה לתאר, שמציף את המאזין בתחושת געגוע ועצב.

ליחס המיוחד שחש הורוביץ כלפי היצירה יש גם קשר משפחתי. אביה של אשתו של הורוביץ, המנצח ארתורו טוסקניני, התבטא עליה כך: "יש לי אובססיה למזורקה הזו. העצב שגלום בה מהדהד עם העצב שלי. באמצעה יש מעט שמחה שמואפלת על ידי מעט חרטה, ואז חוזר העצב האינסופי". הציטוט הזה של טוסקניני נפלא בעיני, כי גם עלי עבר תהליך דומה של התאהבות ביצירה כאשר שמעתי אותה לראשונה.

המזורקה אופוס 17 מספר 4 ב-לה מינור היא הרביעית והאחרונה בקובץ המזורקות אופוס 17 של שופן. הוא חיבר את הקובץ בין השנים 1833 – 1832, תקופה קצרה אחרי שעזב את מולדתו פולין ועבר לצרפת. מקובל לייחס את אופייה העצוב ומלא הגעגועים למצבו של שופן באותן שנים, בהן עקב בדאגה אחרי המתרחש במולדתו (במיוחד אחרי ההתקוממות הכושלת ב- 1831 כנגד הכיבוש הרוסי). תיאוריה אחרת טוענת ששופן כתב מזורקות לאחר הגעתו לפריז כדי להציג בפני הצרפתים צורה מוזיקלית "אקזוטית" מפולין, ואולי גם כדי לשמר את הגחלת הפטריוטית בקרב חבריו הפולנים שהיו גולים כמותו בפאריז. כך או כך, הבחירה בצורת המזורקה משקפת את הקשר העמוק של שופן למולדתו.

היצירה כתובה במשקל ובמבנה המקובלים של מזורקה: המשקל הוא 3/4, והמבנה הוא א-ב-א. החטיבה הראשונה (שחוזרת בסוף) כתובה בסולם לה מינור. חטיבה זו מציגה נושא יפהפה, בו משלב שופן משחקי מקצב שגורמים לתחושת חוסר יציבות משקלית ושבירת ציפיות ריתמיות. החטיבה האמצעית הקצרה כתובה בסולם המז'ורי ההומונימי, לה מז'ור. המעבר לסולם המז'ורי פתאומי ומאיר, אך גם הנושא השני – השמח לכאורה- מואפל על-ידי מה שטוסקניני הגדיר כ"חרטה". לאחר מכן חוזרת חטיבה א', של הנושא הראשון העצוב ומלא הגעגועים. בתיבות האחרונות כתב שופן את הנחיית הביצוע Perdendosi ("גווע").

זהו הביצוע של הורוביץ בן ה- 81 (עם התווים למטה). הוא הוקלט בביתו במנהטן, במסגרת סרט תיעודי עליו:

וזהו הביצוע המיתולוגי של ארתור רובינשטיין, עם התווים:

וכאן עם הפסנתרנית היפנית הצעירה איימי קוביאשי (Aimi Kobayashi):

ובעיבוד לדואו גיטרות:

המלחין הפולני הנריק גורצקי (2010 – 1933) השתמש בחלק ממוטיב הליווי של המזורקה בפרק השלישי של סימפוניה מספר 3 שלו, "שירי יגון". לטעמי התוצאה סנטימנטלית להחריד, אבל בכל זאת כדאי להכיר:

                                                                      

ולסיום- פסנתרן הג'אז צ'יק קוריאה מנגן את המזורקה עם אילתורי ג'אז, תוך שהוא משתף את הקהל בשירת התפקיד של יד ימין. זה אמנם לוקח את היצירה לכיוון קצת קיטשי, אבל התוצאה מרגשת:

שנה טובה לכולם!!!

From → Uncategorized

6 תגובות
  1. מירב permalink

    פוסט נהדר ומרגש. צ'יק קוראה מנגן יפיפה

  2. ברוך קורל permalink

    תודה עומר, מילותייך נהדרות וגם עם תוספת של מספר ביצועים ועיבודים.
    יהיה נהדר אם תמשיך בכך להביא ניתוחים של יצירות .

    • ניצה שטרן. permalink

      אני לא נמנית על חסידיו הרבים של שופן. במזורקה הזאת יש בהחלט את כל מה שכתבת עליה. לי באופן אישי היה מעניין ואפילו מרגש להתבונן בהבעות פניו של הורוביץ ובאצבעותיו שגורמות לפסנתר לשתף אתו פעולה בצורה מושלמת. אכן חוויה. תודה, ניצה שטרן.

  3. אשר שמש permalink

    עומר , תודה על המאמר המאלף בדרך ההגשה המיוחדת לך .
    שמחתי גם על הפרק השלישי בסימפוניה של הנריק גורצקי שלא היכרתי . זו היא אכן מוזיקה סנטימנטלית , של שירה וליווי שריגשו ונגעו ללבי .
    מצטרף לבקשה של ברוך , להגיש לנו עוד פנינים מסוג זה , במיוחד בימים אלה שלא ניתן לשמוע אותך בדרך בלתי אמצעית .
    ולכולנו שנה של מוזיקה טובה .

  4. אהובה permalink

    ביצוע נפלא של הורוביץ שאכן מביא לדמעות. תודה. הביצוע של 2 הגיטרות מיוחד.
    מצטרפת לבקשה

  5. miky1606 permalink

    תודה רבה על המייל המקסים הזה.

    מחכה לקורס שלך ב-8.11 שנרשמתי אליו. מקווה שהוא יפתח במתכונת הרגילה והאהובה שלך !

    מיכל רבדין

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: